Det är symptom på en sjuka, knappast någon jublande framgång pga egen duktighet, skulle jag säga.
Det finns en stor sjuka i Svensk demokrati idag, och innan vi tillsammans har löst den, och verkligen tordats ta upp problem, se dom för vad dom är, och rättat till rättvisor, kommer det här fenomenet bara att fortsäta. SD kan säkerligen opinionsmässigt bli största parti, även om jag betvivlar att det någonsin kommer bli det vid Riksdagsval, om dom ens är kvar vid nästa val.
Vad siffrorna däremot glädjande visar, är att det i Sverige idag FINNS kvar en folkrörelse, och att allt inte bara är överlämnat till politiska broilers, som bara kan slå av hörseln, sätta på pappåsen på huvet och springa, och sen finner sig landet. Men vem som i verkligheten vill ha Jimmy Åkesson som statsminister, det är nog inte så många när vi kommer till kritan.
Det är alltid enklare att ha en poppulistisk framtoning, än att behöva ta ansvar, och där har SD en betydligt enklare historia än stamliga andra partier, som på ett eller annat sätt bär ansvar för Sveriges historia. För SD har inget att stå till svars för, annat än att emellanåt behöva stå i medial skämshörna med strut, när man än en gång kläckt ur en groda. Inget annat parti skulle med trovärdighet och bibehållnad opiniossiffror, komma ur den situationen lika lätt som SD, för folk HAR överseende med att dom är "nya". Ungefär som nya kollegan på jobbet. Titta på Juholt historien som exempel.
Den fara på taket jag ser med siffrorna, är att sjukan inom demokratin tycks öka, snarare än minska. Inte vem som fått exakt vilka siffror i precisa procenttal som sådant. Det är inte valdag än på ett tag. Men det understryker behovet av att behöva lägga om rodret - redan idag. Och det måste ske underifrån och uppåt, inte uppifrån och ned. Vi måste få tilllbaka ett parlament som ÄR folkets röst. DÅ, kommer siffrorna att vända.