En förutsättning för att vara blöjfri utomhus eller i affärer är väl just att barnet klarar av att hålla sig till närmsta toalett som regel. Vi har inte heller kört på blöjfri ute eller i bilen förrän barnet visat att det kan vänta. Så blöja ute eller också får ni väl ta med potta och ha en påse över som ovanstående föreslog. Jag minns i början när vi var på IKEA och hon sa till, men typ 5 sekunder innan hon behövde, så det var tur att blöjan fanns i reserv.
Min dotter var visserligen ganska sen när hon väl bestämde sig, men hade lärt sig (ville inte) att inte kissa på 5 timmar på förskolan. Sedan fick man ju ha henne till att kissa innan vi gick iväg. Jag har fortfarande att jag ibland får tvinga henne att kissa när vi är iväg för hon glömmer bort det och det är rätt trist att behöva lämna affärer för kisspaus precis efter. Hon är nu 4,5 år.
Lillasyster är 2 år, men har ingen koll, så henne stressar vi inte med, hon kommer lära sig tids nog också.
Sedan är det som sagt var skillnad på en lugn och trygg hemmamiljö, där ni även kan se signaler mot att vara iväg och barnet har fullt upp med att leka. Många barn klarar av att bli blöjfria på förskolan först några månader senare efter det gått bra hemma en lång period. Så ställ inte för stora krav på barnet.