Resa till Island i v 32-34
Jag har en inplanerad resa till Island när jag är gravid i v 32-34. Det är vårt första barn och graviditeten har hittills varit helt okomplicerad (är i v 30 nu). Jag åker med en vän (det kommer även vara 2 svenska läkare med på resan) för att hälsa på isländska vänner, ca 1,5 h från Akureyri där det finns ett större sjukhus.
Flygbolaget tillåter resa tom v 36 så inga problem där. Hemförsäkringen gäller inte efter v 28 men Europeiska försäkringskortet gäller, dvs att jag har rätt till samma vård som landets medborgare. Kortet täcker inte akut hemtransport men där har Norden ett avtal som täcker även det, så länge det inte gäller planerad vård. Lite osäker på hur försäkringskassan ser på en ev för tidig födsel men ska ringa dem imorn. Är även osäker på hur snart man får flyga hem utifall barnet skulle födas där.
Min man är betydligt harigare än vad jag är och tycker inte att jag ska åka. Jag vill verkligen åka och ser det inte som någon större risk, men vill inte resa mot hans vilja. Dessutom vill jag ju helst att han följer med ;) Har fastnat i ett mentalt traktorspår och kan inte tänka klart om det här längre så konstruktiva råd mottages tacksamt...