• fredriksborgare

Måste ta bort min katt i morgon, mår så dåligt :(

Hejsan

Jag har en katthona på ca 15 år som har juvertumör, hon har blivit op en gång tidigare men nu har det kommit tillbaka. Hon har börjat bli tröttare nu men gör fortfarande allt hon ska, äter, går på låda mm. Jag har tagit det tunga beslutet att hon får somna, fått tid imorgon. Saken är den att jag vet inte pm jag orkar se på när detta sker, känner mig som en dålig djurägare för detta och som att jag inte tar mitt ansvar eller att jag är svag. Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Måste ta bort min katt i morgon, mår så dåligt :(
  • ninasord

Avlivade min bebis i måndags. Det var jobbigt, men det bästa för henne.
    Du orkar det som alla andra, det går snabbt och dom lider inte av det.

• fredriksborgare
    ninasord skrev 2015-06-17 16:07:16 följande:

Avlivade min bebis i måndags. Det var jobbigt, men det bästa för henne.

Du orkar det som alla andra, det går snabbt och dom lider inte av det.

Ok, var din katt också gammal eller? Veterinären sa att det kunde antingen gå snabbt eller ta en stund. Vad är vanligast?
  • ninasord
    fredriksborgare skrev 2015-06-17 16:14:55 följande:
    Ok, var din katt också gammal eller? Veterinären sa att det kunde antingen gå snabbt eller ta en stund. Vad är vanligast?
    Ja hon var gammal hon också.

Det tar olika tid beroende på hur du väljer att ge injektionen. De alternativ dom gav mig var injektion direkt i blodådern på tassen, då tar det bara några sekunder, stick i magen och sen insomning ca en kvart eller lugnande samt insomningsspruta ca en kvart det med.
  • fredriksborgare
    ninasord skrev 2015-06-17 16:20:33 följande:

Ja hon var gammal hon också.

Det tar olika tid beroende på hur du väljer att ge injektionen. De alternativ dom gav mig var injektion direkt i blodådern på tassen, då tar det bara några sekunder, stick i magen och sen insomning ca en kvart eller lugnande samt insomningsspruta ca en kvart det med.

Dit jag ska gå får djurägaren inte välja. De ger bara stick i buken, därför känner jag som jag gör.
  • ninasord
    fredriksborgare skrev 2015-06-17 16:26:13 följande:
    Dit jag ska gå får djurägaren inte välja. De ger bara stick i buken, därför känner jag som jag gör.
    Det är ungefär samma som att ge lugnande och så somnar hon bort sakta i din famn. Det låter hemskt, men det kan också vara fint eftersom det är det bästa du kan ge henne om du älskar henne. Jag fick vänta ungefär en kvart själv innan dom kom in och gav den slutliga injektionen och det var det, hon somnade sedan på bara några sekunder.
  • ninasord

Oroa dig inte, det känns bättre efteråt. Du kommer att vara ledsen, men också till freds med ditt beslut. Du kommer också att se annorlunda på saken när det är gjort.

• fredriksborgare
    ninasord skrev 2015-06-17 16:48:43 följande:

Oroa dig inte, det känns bättre efteråt. Du kommer att vara ledsen, men också till freds med ditt beslut. Du kommer också att se annorlunda på saken när det är gjort.

Tack. Hoppas du har rätt. Jag älskar henne väldigt mycket.
  • ninasord
    fredriksborgare skrev 2015-06-17 17:36:21 följande:
    Tack. Hoppas du har rätt. Jag älskar henne väldigt mycket.

Veterinären sade såhär till mig:"Det var det bästa du kunde ge henne, tänk om alla vore som du" och menade att jag tänkte på min katts bästa och inte på mina egna känslor. Det handlade om henne, inte om mig. Mina känslor tar jag itu med sen sade jag och vi var alla tre överens om den saken i rummet. Passa på att säga hejdå till henne nu så du inte behöver sitta där i efterhand och prata med henne, du vet...

Önskar dig all styrka och lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Drottningen70

Skälvklart ska du vara med. Hon behöver din trygghet i den ovana miljön. Du ska vara med och du ska hålla ihop dig tills hon är borta. Det finns inga alternativ. Sen får du bryta ihop.

• ninasord
    Drottningen70 skrev 2015-06-17 18:25:00 följande:

Skälvklart ska du vara med. Hon behöver din trygghet i den ovana miljön. Du ska vara med och du ska hålla ihop dig tills hon är borta. Det finns inga alternativ. Sen får du bryta ihop.

Jag skulle inte ha den tonen mot någon som står inför ett jobbigt beslut, men vi är visst alla olika hur vi bemöter djur som människor. Möjligen skulle jag tro att du vill trolla lite.
Svar på tråden Måste ta bort min katt i morgon, mår så dåligt :(