• JessieLund

10 månaders bebis, nu dags att sluta amma. Tips?

Hej alla!

Nu har vi kommit till det som är lite småjobbigt både för min dotter och mig klart. Det är bara till att inse att de små växer och blir större och större och det där mysiga amningsmyset är över...
    Jag är redo att sluta amma nu. I någon månad nu har vår dotter ammat en gång sent på kvällen och c a två gånger nattetid. Detta tänkte jag nu lämna bakom oss och gå till nästa period i livet.
    Hon äter väldigt bra på dagarna (gröt ca 08.00, mat ca 11.30, gröt ca 15.00, mat 17.30 och gröt kl 20.00). Hon äter inte välling och blir väldigt lätt stopp i magen om vi ger för mycket fruktmellanmål etc. Detta schema passar henne bra i nuläget och hon är en nöjd och glad tjej som går upp bra i vikt enligt hennes viktkurva.
    NU till min huvudfråga, ni som har slutat kvälls/ nattamma, hur gjorde ni smidigast? Finns det några tips jag ska tänka på?
    Ska jag pumpa ut brösten helt efterhand som de blir spända eller bara litegrand så spänningen lättar?
    TACK! Ha en fortsatt fin dag!

• Svar på tråden 10 månaders bebis, nu dags att sluta amma. Tips?
  • JessieLund

Just det, ska även tilläggas att min man jobbar nattskift hela sommaren så detta känns som att jag måste klara själv. Alltså ingen idé att nämna att jag ska låta min man ta henne på nätterna... 

• Alexi

Jag bestämde mig, tog på mig en polotröja och sa nej till nattamningen. Det tog några nätter av närhet, vaggande, sång osv men sen var det lugnt. Sonen var då runt 12 månader och vi hade 1-2 månader tidigare tagit bort amningen vid läggningen, den fajten tog min man med mycket närhet och trygghet.

• Dockan

Här finns bra gips och lite berättelser.

www.amningshjalpen.se/31-har-far-du-hjalp/sluta-amma/101-sluta-amma

Det viktigaste är nog att bestämma sig och sen att inte sluta att he närhet. Gör brösten otillgängliga.

Om frukt är stoppande, testa annan frukt? Typ päron och liknande.

Min erfarenhet är att jag inte behövde ersätta amningen på natten med mat, bara tröst. Vår tar inte flaska med något i så alternativet är i så fall att gå upp och mata gröt - vilket jag ändå inbillar mig att hen inte funnit så mysigt 3 på natten. ;)

Svar på tråden 10 månaders bebis, nu dags att sluta amma. Tips?