• delilah

Byta babynest mot spjälsäng?

Godkväll. Min son är 14 veckor och kan nu vända sig från mage till rygg. Att vända sig från rygg till mage har han inte kommit underfund med riktigt ännu - men det är inte långt borta. Han vänder sig alltid så han ligger på sidan istället för på ryggen och trivs att sova så - på sidan.

Min fråga nu är om det är dags att plocka bort babynestet (som han har i sin spjälsäng)? Detta för att han inte ska hamna för trångt med ansiktet in mot kanterna i babynestet? Eller är det bättre att ha kvar det fall han skulle rulla över helt o hållet en natt (det går ju inte riktigt i babynestet)? Är han s pass stor nu att han kan vända bort ansiktet om han inte får luft?

Om jag plockar bort babynestet. Ska han bara ligga rakt ner då? Sängen ser så stor ut o inte alld mysih. . Hur gjorde ni? La ni handdukar eller något i sängen för att "göra den lite mindre"? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Byta babynest mot spjälsäng?
  • Maddi

Att dom hamnar på mage under natten ev är ju tyvärr oundvikligt. Det är bättre att du känner själv vad som känns bäst för dig och magkänslan.

Jag rekommenderar inte och lägga filtar och bona om det vid huvudet när dom väl börjat rulla, det kan bli en kvävningsrisk om dom rullar in med huvudet i driva inte får tillräckligt mycket med luft.

• jennyz

Det ska ju vara så lite som möjligt i en spjälsäng så risken för kvävning minimeras... Vår dotter låg tills hon var ung 1,5 år i pyjamas i en spjälsäng helt utan djur och saker, nu när hon snart är 2, börjar intresset för gosedjur komma, det ser såklart mysigare ut nu, men hon var lika nöjd tidigare utan något så det var skönt att veta att hon inte kunde fastna och kvävas i något...

• minerva123
    jennyz skrev 2015-06-17 07:37:26 följande:

Det ska ju vara så lite som möjligt i en spjälsäng så risken för kvävning minimeras... Vår dotter låg tills hon var ung 1,5 år i pyjamas i en spjälsäng helt utan djur och saker, nu när hon snart är 2, börjar intresset för gosedjur komma, det ser såklart mysigare ut nu, men hon var lika nöjd tidigare utan något så det var skönt att veta att hon inte kunde fastna och kvävas i något...

Precis. Vår äldsta låg i babynest fram tills han började vända sig från rygg till mage. Då fick han sova direkt på madrassen i spjälsängen istället. Vi hade ingen kudde eller filt (den sparkade han ändå bara av sig inom en kvart), heller inga gosedjur eller liknande.
Svar på tråden Byta babynest mot spjälsäng?