• Hunbun

Gå ner i arbetstid!

Hejsan!!

Min son ska börja dagis nu i augusti, han kommer då precis ha blivit 18 månader. Jag och min sambo planerar att gå ner i arbetstid och vara hemma 1 dag var så sonen bara går på dagis 3 dagar per vecka!

Då man väljer att gå ner i arbetstid, måste man ta ut föräldrarpenning då? Eller kommer ens SGI att räknas om på den tid man faktiskt arbetar eller måste man ta ut föräldrardagar för den lediga dagen för att skydda sin SGI?

• Svar på tråden Gå ner i arbetstid!
  • Försäkringskassan

Hejsan!

Om man väljer att arbeta deltid så måste man inte ta ut föräldrapenning för den lediga tiden men då kommer i så fall SGI att räknas om/sänkas till deltidsinkomsten, men man behåller alltid samma föräldrapenning på sjukpenningnivå som man hade innan barnets födelse fram tills barnet fyller 2 år.

Om man vill skydda sin SGI så måste man ta ut föräldrapenning för den arbetstidsminskning man gör. Om det är uttaget 180 sjukpennindagar för barnet så man ta antingen ta ut lägstanivådagar eller sjukpenningdagar.

Hälsningar

Gerd, handläggare

• Hunbun

Tack för svar!

Om man sen återgår till att jobba heltid igen, hur länge måste man jobba heltid för att SGI:n ska börja baseras på heltidsinkomsten igen?

• Försäkringskassan

Hej
    Generellt gäller att man ska ha en anställning som varar I minst 6 månader för att vi ska kunna fastställa en ny SGI på er.

Ska ni skydda er SGI ska det göras direkt fr o m barnets 1 års dag och framåt hela tiden så länge ni önskar skydda er SGI. Var och en av er skyddar er egen SGI.

Hälsningar
    Robin, handläggare

• Hunbun

Nu ska vi se om jag förstått det hela rätt...

Om jag har en fast anställning och går ner i arbetstid till att exempelvis jobba 80%, när jag sen återgår till att arbeta 100%, kan jag då "anmäla" till er att nu jobbar jag 100% igen och ni då kan räkna om min SGI direkt eller måste jag jobba 100% i 6 månader på min fasta anställning först innan ni kan räkna upp min SGI igen?

• Försäkringskassan

Hej Hunbun

Har du gått ner i tid utan att skydda din SGI så kan du få tillbaka din SGI den dagen du återgår i ett arbete som pågår/kommer att pågå under en tid av minst 6 månader.

Det är dock först i samband med att du ansöker om en ersättning som din SGI fastställs på nytt.

Hälsningar

Robin, handläggare

Svar på tråden Gå ner i arbetstid!