• Lindasj

Amningsnapp

Min dotter är strax 3 veckor gammal och vi har använt amningsnapp från efter första dygnet. Jag fick så såriga vårtor när hon sög att det inte fanns något annat alternativ om jag skulle lyckas få i henne mat.

Ville egentligen inte börja med nappen och bli beroende men det fungerar bra och hon äter som hon ska och går upp i vikt. Det jag tycker är jobbigt är att det känns lite omständigt när den ska blötas innan användning. Hemma går det bra men hur gör ni som använder amningsnappen när ni är tex är ute på stan eller i någon park när ni ska blöta nappen för att den ska få fäste på vårtan?

• Svar på tråden Amningsnapp
  • älskarlivet81

Har för mig att jag hade med mig en vattenflaska där jag sen använde vattnet till att fukta amningsnappen.

• elyse

Hag fuktade den aldrig utan vände luksom utochin på den för att kunna skapa ett vakuum.

• Lindasj

Jag tycker det kan vara svårt att få den att sitta kvar ibland. Vänder den också ut och in för att få vakuumet men har alltid den fuktad. Får öva på utan vatten för det skulle ju underlätta en del känns det som :) Än så länge har jag inte vågat mig på amning mer än hemma och hos bekanta.

• Grodis15

Tyckte att det var så omständigt med amningsnappen att jag inte ville amma i närheten av andra. När min dotter var 1 månad vande jag henne av med den. När hon slutat med den märkte jag att hon åt mycket bättre och snabbare utan napp.

• mammalovis

Jag har aldrig fuktat någon amningsnapp, däremot får man ju hålla den på plats tills barnet börjat suga.

• Lindasj

Jag tycker också det är omständigt och skulle helst vilja amma utan. Tyvärr verkar hon ha blivit "bortskämd" och tar inte bröstet utan amningsnappen :( Ska försöka träna utan men har hittills gett upp när hon blir för ledsen...

• ammn

Slickar på nappen innan jag sätter på den. Funkar bra. Alternativt smörjer på lite bröstmjölk

• MeAngeleyes

Jag har aldrig fuktat den!

Använde napp på båda mina barn första två månaderna när dom hade väldigt litet grepp och sen gick det lätt att sluta!

• Grodis15
    Lindasj skrev 2015-06-23 22:19:46 följande:

Jag tycker också det är omständigt och skulle helst vilja amma utan. Tyvärr verkar hon ha blivit "bortskämd" och tar inte bröstet utan amningsnappen :( Ska försöka träna utan men har hittills gett upp när hon blir för ledsen...

Försök träna några gånger per dag, i början är det svårt men man får inte ge upp. Förhoppningsvis märker hon snart att det är lättare utan och då blir det tvärtom, att hon inte vill ha nappen.

Lycka till!
  • Lindasj
    Grodis15 skrev 2015-06-23 22:38:55 följande:

Försök träna några gånger per dag, i början är det svårt men man får inte ge upp. Förhoppningsvis märker hon snart att det är lättare utan och då blir det tvärtom, att hon inte vill ha nappen.

Lycka till!

Tack, ska försöka! Gäller väl att ha tålamod och inte ge upp för lätt.
  • Moolie

Jag håller fast nappen tills hon börjat bilda ett vakuum. Blötte bara den på BB och då genom att slicka närmst "nappen".

• Mamma20/5

Jag använde forfarande nappar till mina tre månaders bebisar o slickar nu mera bara, behöver inte vända den ut o in.

• aleydis

Jag vänder den ut och in första gången per amningstillfälle. Men min älskling slår bort den med armen eller bökar med huvudet så den släpper minst 14 ggr ????.oavsett vacuum eller inte. Så sen bara lägger jag den på och håller i tills hon greppar. Tycker inte den fäster bättre med vatten. Men annars vattenflaska :)

Svar på tråden Amningsnapp