• Vendela98

Antal timmars söms för en 16 åring?

Hej!

Som sagt min fråga till er är densamma som rubriken. Hur länge ska egentligen en 16/17 åring sova om nätterna?

• Svar på tråden Antal timmars söms för en 16 åring?
  • BCH52

Min erfarenhet av tonåringar är att de flesta av dem under den perioden får ett ökat sömnbehov jämfört med när de är i10-12 år. Jag tror att det är de hormonstormar som de hamnar i som ställer till det för dem. I vissa perioder verkar de ha sömnbehov som småbarn. Det där är inte lätt då de ofta vill vara upp länge, som vuxna, samtidigt som de ska upp tidigt till skolan.

Enda trösten är att det är en period som går över. Men det är tufft som föräldrar att hantera. Man ser att de är jättetrötta, men de kräver att få vara upp till över midnatt.

• Påven Johanna

Det har mina reglerat själva. Jag lägger mig inte sådant när det handlar om ungdomar i den åldern. 

• BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-06-16 10:00:37 följande:

Det har mina reglerat själva. Jag lägger mig inte sådant när det handlar om ungdomar i den åldern. 

Inte jag heller, så länge de kom upp på morgonen och tog sig till skolan. DE var duktiga på att sova igen på helgerna sen :)
Svar på tråden Antal timmars söms för en 16 åring?