• Ophelia94

Godisersättning?

Hej.
    Lever i princip på godis, varit så i många år. Och vill gärna sluta. Vet att jag kan om jag ger mig tusan på det men problemet är att som det är just nu så skulle jag äta mat någon gång i veckan då bara. 
    Så funderar då på vad jag kan ersätta godiset med?
    Jag vet att frukt och allt vad det är funkar men problemet är att jag behöver saker som inte kostar för mycket och med lång hållbarhet. Kan köpa kanske två äpplen, äter ena och sedan vill jag inte ha äpple förrän två veckor senare. Och känner att det är ingen idé att gå och försöka handla en frukt om dagen för jag vet aldrig vad jag är sugen på när jag väl står i affären, vilket alltid slutar med att jag köper godis. 

Någon som har några förslag? Vore väldigt tacksam.

• Svar på tråden Godisersättning?
  • Lilla JJ

Nötter, smoothie, morötter, popcorn, torkad frukt.

Le-det kan smitta!
  • husetsfru

Frysta och konserverad frukter och bär håller mycket längre. Det går fort att tina några frysta jordgubbar, och tex blåbär går bra att äta direkt från frysen.

Morötter håller länge och skivade med örtsalt kan det ersätta chips (för mej i alla fall)

Men äter du INGEN mat?

• Ophelia94

Torkad frukt har jag nog börjat så smått med, äter russin mer har jag märkt. Men kan man ersätta med popcorn? Trodde det var lika illa som godis?

Och tack, har ju bär i frysen! Skrattande
    Får köpa morötter imorgon och se om de funkar med kryddan, tack. :)

Nej, jag brukar inte vara hungrig så mycket som sugen. Och sedan jag var 13 och hade en lätt form av anorexia så har jag haft ett dåligt förhållande till mat. 
    Dessutom så anser jag att eftersom, när jag väl äter mat, så äter jag väldigt mycket så blir det för dyrt att köpa mat. 

• MyDestiny

Alltså förlåt men din relation till mat och godis låter inte sund alls :( du borde prata med en dietist eller liknande

• Ophelia94
    MyDestiny skrev 2015-06-14 19:59:18 följande:

Alltså förlåt men din relation till mat och godis låter inte sund alls :( du borde prata med en dietist eller liknande

Nej, jag vet. Försöker i perioder rätta till det men så glider jag in i gamla vanor igen. Men nu måste jag verkligen försöka eftersom jag gått upp 13 kg (visserligen sedan Augusti förra året men ändå) och gått upp två klädstorlekar. 
    Därför jag skrev detta inlägget. :)
  • Volontär
    Ophelia94 skrev 2015-06-14 19:14:24 följande:

Hej.
    Lever i princip på godis, varit så i många år. Och vill gärna sluta. Vet att jag kan om jag ger mig tusan på det men problemet är att som det är just nu så skulle jag äta mat någon gång i veckan då bara. 
    Så funderar då på vad jag kan ersätta godiset med?
    Jag vet att frukt och allt vad det är funkar men problemet är att jag behöver saker som inte kostar för mycket och med lång hållbarhet. Kan köpa kanske två äpplen, äter ena och sedan vill jag inte ha äpple förrän två veckor senare. Och känner att det är ingen idé att gå och försöka handla en frukt om dagen för jag vet aldrig vad jag är sugen på när jag väl står i affären, vilket alltid slutar med att jag köper godis. 

Någon som har några förslag? Vore väldigt tacksam.

Börja med att laga någorlunda normal mat som inte har med godis/skräpmat att göra, gör lite spagetti med köttfärssås inte särskilt svårt lägg i lite hackade tomater med lite koriander på, läs lite kokböcker hitta inspiration, vad tyckte du om för mat i skolan/hemma? Börja där och sedan leta upp recept eller varför inte hitta på egna recept och prova dig fram till någon som passar. 

Så fort du har börjat äta dig mätt kommer dit sug att sakta men säkert att försvinna. Men om du verkligen vill sluta helt och hållet låna boken/köp boken som heter Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, finns i princip hur mycket böcker som helst angående hur man blir av med beroende men personligen skulle jag fokusera på Andreas bok då den lär ut mycket annat sunt förnuft som bara har goda hälsoeffekter för människans kropp och sinne.
  • Ophelia94
    Volontär skrev 2015-06-14 22:41:01 följande:
    Börja med att laga någorlunda normal mat som inte har med godis/skräpmat att göra, gör lite spagetti med köttfärssås inte särskilt svårt lägg i lite hackade tomater med lite koriander på, läs lite kokböcker hitta inspiration, vad tyckte du om för mat i skolan/hemma? Börja där och sedan leta upp recept eller varför inte hitta på egna recept och prova dig fram till någon som passar. 

Så fort du har börjat äta dig mätt kommer dit sug att sakta men säkert att försvinna. Men om du verkligen vill sluta helt och hållet låna boken/köp boken som heter Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, finns i princip hur mycket böcker som helst angående hur man blir av med beroende men personligen skulle jag fokusera på Andreas bok då den lär ut mycket annat sunt förnuft som bara har goda hälsoeffekter för människans kropp och sinne.
    Tack! :) Ska hitta den boken och se om den kan funka för mig! 
  • Ophelia94
    Arbetsmyran76 skrev 2015-06-14 22:44:37 följande:

Asså kan du beskriva en typisk dag?

En typisk dag, hur menar du?
  • Volontär
    Ophelia94 skrev 2015-06-15 21:56:44 följande:
    Tack! :) Ska hitta den boken och se om den kan funka för mig! 
    Tips bläddra bland innehållsförteckning och läs det du anser dig kunna ha nytta av. Sedan när du har mer tid kan du läsa hela boken :).
  • Ophelia94
    Arbetsmyran76 skrev 2015-06-15 22:36:11 följande:

Vad äter du en typiskt dag

Hmm, idag åt jag två risifrutti, en mindre chokladkaka, två laxbitar och några småbitar melon. Igår åt jag chips och två rutor mörk choklad, dagen innan det åt jag knäckebröd och russin. 
    Låter som lite som jag ätit, men mycket godis, har dock dragit ner ganska rejält på godiset redan. Vad funderade du på? :)
Svar på tråden Godisersättning?