• Tom Araya

Rasism, fascism - ur ett annat perspektiv

Vi har en förställning om hur ansiktet på nazism, fascism och rasism ser ut.
    Tredje rikets nazister, fascisterna i 30-talets Italien och Spanien, Ku Klux Klan, heilande skinheads o.s.v. Även om vi börjat vänja oss vid att allt fler ser ut som alla andra, en vanlig man i kostym eller en kvinna i motsvarande klädsel så tänker vi vit europé eller nordamerikan.
    Sällan tänker vi oss dessa politiska inriktningar i andra delar av världen eller att den finns bland människor som emigrerat, exempelvis till Sverige och att den kan riktas mot andra grupper, etniska, kulturella, religiösa eller baserat på kön eller sexualitet. Men den finns och vi har länge blundat för den medan den växer....

detgodasamhallet.com/2015/06/14/nu-finns-det-starka-skal-att-blasa-i-vuvuzelor/

• Svar på tråden Rasism, fascism - ur ett annat perspektiv
  • Tom Araya

Skribenten till texten jag länkade till i trådstarten är Muhammed Omar, känd kulturskribent och fd islamist. Vissa tvivlar på hans omvändelse, men för mig saknar det betydelse för det budskap länkad text för fram.

sv.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Omar

• athanatos
    Tom Araya skrev 2015-06-14 14:12:38 följande:

Skribenten till texten jag länkade till i trådstarten är Muhammed Omar, känd kulturskribent och fd islamist. Vissa tvivlar på hans omvändelse, men för mig saknar det betydelse för det budskap länkad text för fram.

sv.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Omar

Varför skulle någon tvivla på hans omvändelse? Dom som tvivlar på det har verkligen ingen koll alls.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2015-06-14 13:57:19 följande:

Vi har en förställning om hur ansiktet på nazism, fascism och rasism ser ut.
    Tredje rikets nazister, fascisterna i 30-talets Italien och Spanien, Ku Klux Klan, heilande skinheads o.s.v. Även om vi börjat vänja oss vid att allt fler ser ut som alla andra, en vanlig man i kostym eller en kvinna i motsvarande klädsel så tänker vi vit europé eller nordamerikan.
    Sällan tänker vi oss dessa politiska inriktningar i andra delar av världen eller att den finns bland människor som emigrerat, exempelvis till Sverige och att den kan riktas mot andra grupper, etniska, kulturella, religiösa eller baserat på kön eller sexualitet. Men den finns och vi har länge blundat för den medan den växer....

detgodasamhallet.com/2015/06/14/nu-finns-det-starka-skal-att-blasa-i-vuvuzelor/

Jag håller med om att ALL fundamentalism/rasism/fascism/nazism etc. ska granskas och motarbetas var än den dyker upp men det är intressant att du lyfter fram en text av just Mohamed Omar.

Mohamed Omar har tidigare kallat sig själv för radikal muslim och har varit anhängare av de islamistiska rörelserna Hamas och Hizbollah samt den islamiska republiken Iran. När det begav sig så kallade Omar, i det nationaldemokratiska organet Nationell Idag, Amnesty International för en "sionistisk organisation", och kallade Expos Magnus Sandelin för en "sionistisk springpojke".

Mohamed Omar har nu helt bytt åsikt (vilket blir tydligt när man läser den länkade artikeln). Jag antar att du därmed håller med mig om att alla människor förtjänar en andra chans och kanske tom kan ställa dig bakom insatser för att av-radikalisera ungdomar som befunnit sig i miljöer kopplat till IS?

- Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • athanatos
    KillBill skrev 2015-06-14 14:32:00 följande:

Jag håller med om att ALL fundamentalism/rasism/fascism/nazism etc. ska granskas och motarbetas var än den dyker upp men det är intressant att du lyfter fram en text av just Mohamed Omar.

Mohamed Omar har tidigare kallat sig själv för radikal muslim och har varit anhängare av de islamistiska rörelserna Hamas och Hizbollah samt den islamiska republiken Iran. När det begav sig så kallade Omar, i det nationaldemokratiska organet Nationell Idag, Amnesty International för en "sionistisk organisation", och kallade Expos Magnus Sandelin för en "sionistisk springpojke".

Mohamed Omar har nu helt bytt åsikt (vilket blir tydligt när man läser den länkade artikeln). Jag antar att du därmed håller med mig om att alla människor förtjänar en andra chans och kanske tom kan ställa dig bakom insatser för att av-radikalisera ungdomar som befunnit sig i miljöer kopplat till IS?

Fast han stöder fortfarande Hizbollah, men det gör nog dom flesta antiislamister.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2015-06-14 14:32:00 följande:

Vissa tvivlar på Omars något plötsliga omvändelse. Jag har inget underlag för att ha någon åsikt om det, utan väljer att läsa texten jag länkar till helt utefter sitt eget budskap.

Den som vill läsa mer om Omar borde läsa denna bok:
    www.adlibris.com/se/bok/darfor-lamnade-jag-islamismen-9789197872041

• Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-06-14 15:08:39 följande:

Tom Araya: du vet vad en blogg är eller?

Öh....ja! What's the point?
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-06-14 15:16:05 följande:

Öh....ja! What's the point?

Därför att du har länkat till en i din TS.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-06-14 15:18:02 följande:
    Därför att du har länkat till en i din TS.
    Det är jag mycket väl medveten om, men just den här typen av texter är inte nödvändigtvis mer korrekta, sanna och med högre kvalitetsnivå för att de publiceras i en tidning istället för på en blogg.
  • Mentat

Ja, det är väl inget konstigt? Rasism är rasism oberoende av vem som utövar den och _givetvis_ finns det rasister även bland folk som inte är av europeiskt ursprung.

Men visst, jag förstår att det kan behöva påpekas. Rasism som riktas mot vita är inget media brukar vara intresserade av och skulle de någon gång ta upp det förklaras det normalt sett bort med "kolonialismen".

Svar på tråden Rasism, fascism - ur ett annat perspektiv