• Anonym (vårdnadshavare)

Fullmakt, att behandlas som vårdnadshavare.

Jag har enskild vårdnad över vår barn som är 3 år. Så är det för att förenkla t.ex underskrifter då pappan bor X antal mil bort mm. Vi vill inte ha gemensam vårdnad även om vi är överens och diskuterar det mesta oss emellan.

Nu ska vi utredas av socialtjänsten pga inkommen anmälan. Socialtjänsten meddelar dock bara mig allt, hör min inställning osv än så länge. Vi skulle dock vilja att pappan i den här frågan behandlas som om han vore vårdnadshavare. Kan man skriva fullmakt för sånt? Han ska alltså inte föra min talan, utan bara att hans inställning ska ha lika stor betydelse som min, och att alla beslut eller tagna kontakter mm ska informeras även honom.

Kan man göra så eller måste han bli vh för det?

• Svar på tråden Fullmakt, att behandlas som vårdnadshavare.
  • Tjoffsannn

Om soc utreder dig, eller rättaresagt barnets hemförhållanden hos dig, så kommer inte pappan att få veta något ändå.

Tjoffsannn skrev 2015-06-14 12:24:11 följande:

Om soc utreder dig, eller rättaresagt barnets hemförhållanden hos dig, så kommer inte pappan att få veta något ändå.

Obviously. Det är ju precis det vi konstaterat. Men vi vill att han ska få veta och tillfrågas.

• Anonym (topp)
    Anonym (vårdnadshavare) skrev 2015-06-14 12:29:04 följande:

Obviously. Det är ju precis det vi konstaterat. Men vi vill att han ska få veta och tillfrågas.

Då får du väl informera honom helt enkelt?
  • Anonym (S E)

Och då kan du ju tala om det för honom, vad är problemet?
  • KattenKatya

Du verkar inte förstå. Om det är DU som utreds så får ingen utomstående veta - oavsett om du och ditt ex har GV eller ej. Soc FÅR INTE lämna info till honom pga sekretess. Oavsett om du "godkänner" det, eller ej. Däremot kan du vidarebefordra allt som sägs.
    KattenKatya skrev 2015-06-14 12:58:00 följande:
    Du verkar inte förstå. Om det är DU som utreds så får ingen utomstående veta - oavsett om du och ditt ex har GV eller ej. Soc FÅR INTE lämna info till honom pga sekretess. Oavsett om du "godkänner" det, eller ej. Däremot kan du vidarebefordra allt som sägs.

Det där stämmer inte riktigt.

En fullmakt är ju alltid en fullmakt liksom...

• Anonym (S E)
    Anonym (vårdnadshavare) skrev 2015-06-14 13:32:54 följande:

Det där stämmer inte riktigt.

En fullmakt är ju alltid en fullmakt liksom...

Vad spelar fullmakten för roll? Du kan ju delge honom informationen om du vill.
    Anonym (S E) skrev 2015-06-14 13:35:36 följande:
    Vad spelar fullmakten för roll? Du kan ju delge honom informationen om du vill.

För att jag vill att han ska tillfrågas också.

Om soc t.ex vill veta hur vårt barn äter/sover/skiter så vill jag att de inte bara ska fråga mig, utan att de även ska kontakta honom och höra hans åsikter, på samma sätt som de skulle ha gjort om han vore vårdnadshavare.

• Anonym (1)
    Anonym (vårdnadshavare) skrev 2015-06-14 14:53:03 följande:

Om soc t.ex vill veta hur vårt barn äter/sover/skiter så vill jag att de inte bara ska fråga mig, utan att de även ska kontakta honom och höra hans åsikter, på samma sätt som de skulle ha gjort om han vore vårdnadshavare.

Han kommer att bli tillfrågad om situationen kräver det. Däremot får socialtjänsten inte lämna uppgifter om barnet till honom.
    Anonym (1) skrev 2015-06-14 14:56:29 följande:
    Han kommer att bli tillfrågad om situationen kräver det. Däremot får socialtjänsten inte lämna uppgifter om barnet till honom.

Återigen. Poängen är den att jag vill att han ska tillfrågas på samma sätt som jag blir. Han är precis lika mycket förälder som jag med precis lika mycket tankar och funderingar kring barnet som jag.

Socialtjänsten bör därför enligt vår mening, prata med båda föräldrarna oavsett vårdnad.

Därtill vill jag att dom ska lämna information till honom, som om han vore vårdnadshavare.

• Anonym (S E)
    Anonym (vårdnadshavare) skrev 2015-06-14 15:31:14 följande:

Återigen. Poängen är den att jag vill att han ska tillfrågas på samma sätt som jag blir. Han är precis lika mycket förälder som jag med precis lika mycket tankar och funderingar kring barnet som jag.

Socialtjänsten bör därför enligt vår mening, prata med båda föräldrarna oavsett vårdnad.

Därtill vill jag att dom ska lämna information till honom, som om han vore vårdnadshavare.

Fast nu har han ju avsagt sig vårdnaden.

Man kan inte både ha kakan och äta den. Och du kan lämna information till honom.

Och de kommer att prata med honom om de anser sig behöva det.

Varför vill du så gärna att de ska kontakta honom?
  • Anonym (Socialsekreterare)

Jag jobbar på soc, du kan skriva en fullmakt precis så somnat beskriver. Vi har flera sådana familjer där jag jobbar! Fråga din socialsekreterare hur du ska skriva så att han får full insyn! Lycka till!

• micromat
    Anonym (vårdnadshavare) skrev 2015-06-14 14:53:03 följande:

Fast man kan be soc att prata med personen i fråga. I det här fallet pappan för att han ska ge sin syn på saken. Däremot lämnar socialen inte ut information till honom, men höra honom som ett vittne kan dom absolut göra..
Svar på tråden Fullmakt, att behandlas som vårdnadshavare.