• Emmispemmis

Treåring livrädd för att klippa tånaglarna. Hjälp!

Min treåring får fullständig panik när det är dags att klippa tånaglarna. Fingernaglarna är det ingen fara med. Men tårna...han skriker sig hes, sprattlar och gör det bara extremt mycket svårare.

Har testat med att han får titta på film under tiden, sitta i mitt knä/pappans knä, klippa när han sover (han vaknar), klippa en nagel om dan, klippa så fort jag kan, klippa väldigt sakta, klippa när storebror betättar bästa bajs-historierna...typ allt.

Jag tror seriöst polisen kommer och kollar läget snart. Om inte annat så får ju stackars gossen gå i terapi som vuxen för att han drömmer konstiga mardrömmar involverande tånaglar.

Hur ska jag göra det lite enklare? Med storebror har det aldrig varit några såna här problem.

• Svar på tråden Treåring livrädd för att klippa tånaglarna. Hjälp!
  • elyse

Är det bara du som klipper? Tänker att det kan gå bättre om pappan eller nån annan testar.

• elyse

Hm. Det kommer ju att gå över så småningom... Men under tiden...

Jag är förskollärare och har klippt både finger- och tånaglar på mååånga barn. Av nån anledning går det bra på förskolan. Så mitt tips är att höra om de är villiga att testa där.

• Emmispemmis
    elyse skrev 2015-06-13 22:48:02 följande:

Hm. Det kommer ju att gå över så småningom... Men under tiden...

Jag är förskollärare och har klippt både finger- och tånaglar på mååånga barn. Av nån anledning går det bra på förskolan. Så mitt tips är att höra om de är villiga att testa där.

Han går inte på förskola, jag är hemma med barnen än.
  • Emmispemmis

Börjar känna mig som värsta barnmisshandlaren! "Mamma slääääppp! Ajjjjj! Det gör ooont! Hjääälp! Mamma klipper av mina tååår!"

• elyse
    Emmispemmis skrev 2015-06-13 22:49:02 följande:

Han går inte på förskola, jag är hemma med barnen än.

Har ni nån gång råkat klippa i huden? Det brukar vara det som gör barnen rädda.
  • Emmispemmis
    elyse skrev 2015-06-13 22:55:33 följande:

Har ni nån gång råkat klippa i huden? Det brukar vara det som gör barnen rädda.

Inte som jag har märkt. Men en gång har naglarna varit för långa och liksom krökt sig mot huden. Det var svårt att komma åt med saxen. Fast han hade nog panik alla gånger innan det också.
Svar på tråden Treåring livrädd för att klippa tånaglarna. Hjälp!