• Anonym (ledsen)

spridd prostatacancer

Fick idag veta att min vän har spridd prostatacancer :(
    Finns ingen behandling sade han.
    Vill inte fråga mera.
    Någon som vet hur länge man kan överleva?
    Han har bra grundkondition och 45 år.

• Svar på tråden spridd prostatacancer
  • Anonym (oj)

Skulle tro han har några månader kvar.....

• Anonym (Julia)

Jag beklagar verkligen. Min mamma sitter och väntar på att få svar på om hennes bröstcancer har spritt sig, så jag vet hur det känns.

Försök prata med din vän, det är allt du kan göra. En del kan leva länge med spridd cancer, flera år. Andra har bara månader. En vän till mig levde 7 år efter sitt cancerbesked...

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar.
    Har gråtit så mycket och önskar att allt bara är en mardröm som jag skall vakna upp ur. Kan inte fråga honom mera nu.
    Hoppas att kunna få prata mera med honom sedan för att få ett hum om hur länge han har kvar ;(.
    Fattar inte hur livet kan förändras på en sekund.
    Min värld har rasat fullständigt :(

• Inte jag

Det kan gå fort oxå. Det var en mamma kände som mådde dåligt och fick ingen cancerdiagnos på 2 månader och när han fick det så levde han 2 veckor

• Anonym (ledsen)
    Inte jag skrev 2015-06-12 22:33:29 följande:

Det kan gå fort oxå. Det var en mamma kände som mådde dåligt och fick ingen cancerdiagnos på 2 månader och när han fick det så levde han 2 veckor

Vilken cancer var det?
  • Inte jag
    Anonym (ledsen) skrev 2015-06-12 22:39:15 följande:

Vilken cancer var det?

Antingen var det prostatan eller lungorna. Är inte säker men han mådde dåligt i 2 månader men läkarna brydde sig inte utan sa att det var annat
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Julia) skrev 2015-06-12 22:11:43 följande:

Jag beklagar verkligen. Min mamma sitter och väntar på att få svar på om hennes bröstcancer har spritt sig, så jag vet hur det känns.

Försök prata med din vän, det är allt du kan göra. En del kan leva länge med spridd cancer, flera år. Andra har bara månader. En vän till mig levde 7 år efter sitt cancerbesked...

Tack!
    Vill bara inte fråga mera nu när han har det så jobbigt.
    Hoppas på att han får flera år men just nu vet jag inte alls hur prognosen ser ut.
    Hur som helst så vet jag att han inte blir gammal :(

Önskar att det löser sig för din mamma.
    Sköt om dig.
  • Anonym (Ach)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-06-12 22:00:35 följande:

Fick idag veta att min vän har spridd prostatacancer :(
    Finns ingen behandling sade han.
    Vill inte fråga mera.
    Någon som vet hur länge man kan överleva?
    Han har bra grundkondition och 45 år.

Ursh vad hemskt, går inte ens att föreställa sig hur det känns för honom. :/
    Jag har också en i närheten som har spridd cancer, men får dock behandlingar, men har inte gått att operera. Han är tio år yngre din kompis.
    Cancer är så skit sjukdom och undrar var sjukvården brister när det upptäcks så sent i sjukdomsförloppet.
  • Anonym (bättre rutiner)
    Anonym (Ach) skrev 2015-06-13 06:12:00 följande:
    Ursh vad hemskt, går inte ens att föreställa sig hur det känns för honom. :/
    Jag har också en i närheten som har spridd cancer, men får dock behandlingar, men har inte gått att operera. Han är tio år yngre din kompis.
    Cancer är så skit sjukdom och undrar var sjukvården brister när det upptäcks så sent i sjukdomsförloppet.
    Cancer är ett hemskt ord man förknippar det med döden, men vissa besegrar sjukdomen. Vi botar mer cancer nu än förut men det kommer upp nya cancer arter, och många drabbas av cancer. Sedan tycker jag det borde vara obligatoriska tester för män, ett PSA test för prostata cancer likt kvinnor och mammografi.

Tycker man hör, läser att allt fler drabbas av cancer, man kan fråga sig vad det beror på?. Telefon? kost? stress? miljön?.

Hemsk sjukdom, framförallt för de som drabbas men även för nära och kära till de drabbade. 

Mer forskning så vi kan få bukt med den ökade cancern, sedan ett gediget arbete mot rutiner för sjukhusen så man kan hitta cancern i tid, få behandling och en klart ljusare utgång än om man upptäcker det för sent och spridningen redan har börjat.
Svar på tråden spridd prostatacancer