• Glinda

Sluta amma - hjälp!!!

Vi har en dotter på 7 månader som ammas, hon äter nu två mål puré om dagen vilket går jättebra. Hon vägrar dock flaska, började ta napp för några veckor sen. Gröt gick bra men hon blev jättehård i magen så nu tar vi en paus. 

Nu är problemet att jag kommer behöva ta en medicin och måste därför sluta amma. Vi har provat i några dagar med flaska, men hon vägrar flaskan och bara gråter, har provat med ersättning och med bröstmjölk i flaskan. Hon kan suga några tag men sen vill hon inte ha och blir ledsen. Hur sjutton ska vi göra - någon som har tips? 

I dag är vi båda hemma och tänkte prova att inte erbjuda bröstet utan bara flaskan, så i morse ammades hon kl 7 sen dess har hon ätit puré och fått i sig lite från flaskan men inte mycket. Matar vi med sked går det bra med hon får ju inte i sig mycket. Jag handmjölkade ur och fick ut 50 ml bara. 

Jag börjar undra om vi gör fel, ska jag fortsätta amma och prova med flaskan vid sidan av? Men då vill hon ju aldrig ha om hon får bröstet. 

Vi känner oss jätteledsna över situationen och oroar oss för att vi gör fel, snälla har någon några tanker om detta? 

• Svar på tråden Sluta amma - hjälp!!!
  • Emmask

Vår slutade ta flaskan alldeles innan vi skulle sluta amma. Vi gjorde så att jag åkte bort och sov hos mina föräldrar, och pappan erbjöd bara ersättning och mjölk i flaska. När jag inte fanns där men hon var riktigt hungrig så tog hon flaskan. De vägrar ju främst för att de vet att det kommer något annat. Det tog två nätter, sen hade hon glömt att mina bröst nånsin erbjudit mat.

• Glinda
    Emmask skrev 2015-06-12 15:30:38 följande:

Vår slutade ta flaskan alldeles innan vi skulle sluta amma. Vi gjorde så att jag åkte bort och sov hos mina föräldrar, och pappan erbjöd bara ersättning och mjölk i flaska. När jag inte fanns där men hon var riktigt hungrig så tog hon flaskan. De vägrar ju främst för att de vet att det kommer något annat. Det tog två nätter, sen hade hon glömt att mina bröst nånsin erbjudit mat.

Tack för svar!

Hur gammal var bebisen då? 

Vi gjorde så när jag slutade nattamma sonen men då var han 10 månader och åt jättebra på dagen så var inte så viktigt med ersättning, han började dricka välling men aldrig ersättning när min man tog honom på nätterna. Sen slutade han rätt snart amma på dagen också av sig själv. 

I alla fall - till sist fick vi henne att ta flaskan, min man fick åka och köpa en annan flaska och den accepterade hon, men hon dricker så lite! Jag har ju ingen aning om hur mycket hon dricker när hon ammar men hon brukar äta ofta och sen kräks hon rätt mycket. Nu har hon ätit tre gånger i dag, men bara 30 ml per gång! 

Funderar på om jag kan amma henne i natt och så återgå till flaskan i morgon eller om det förstör flaskmatningen? Någon som vet?
  • Kim Possible

Har du Facebook kan jag tipsa om en bra grupp där. "Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen".

Där diskuteras ofta liknande frågor, och det är generellt en bra och tillåtande attityd. Tror du kan få bra råd där. Lycka till!

• Glinda
    Kim Possible skrev 2015-06-12 21:02:37 följande:

Har du Facebook kan jag tipsa om en bra grupp där. "Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen".

Där diskuteras ofta liknande frågor, och det är generellt en bra och tillåtande attityd. Tror du kan få bra råd där. Lycka till!

Tack för tipset, ska kolla där!
  • Anonym (Pipmugg?)

När jag slutade amma så åt visserligen vår lilla mer mat, vi hade helt slutat fasa ut för 1 v sen och den lilla är nu 7,5 mån.

Vi ger ingen ersättning, bara gröt, frukt och puréer. Vatten som vi då började testa med då vi gav mat har vart så svårt. Inga flaskor fungerar, vi ger i pipmugg eller vanligt glas. Nu dricks det bra, men i pipmugg - lika mycket i som utanför är principen. ;) Vi testade även med bröstmjölk i både flaska, mugg osv - det funkade dock inte förrän vi var nere på 2 tillfällen amning per dag så att bebisen kände törst på ett annat vis (vi ammade "fulla mål" så var ju mkt vätska). Nu dricks det dock bara vatten även om vi har lite bm kvar i frysen.

Det är ju bra att låta ersättning och bm vara största delen av kosten när de är så små som 7 mån, i vårt fall ratas dock ersättningen och amningen fasade väl eg bebisen ut lika mycket som mig.

Mitt tips är alltså pipmugg eller glas, mycket hamnar utanför men så är det ju i denna åldern. Sedan testa med katrinplommon och päron som är lösande, ingen banan mm som är stoppande - så du försiktigt kan testa gröt igen..? Vår BVC tipsade om att det finns en äppel(päron)gröt som är mjölkfri (mao inget stoppande i) som hette något på E..? Vi testade inte, vi har istället två stora skedar hemkokt katrinplommonpuré på morgongröten vilket räcker.

Barnläkaren vi träffar (har haft vikande viktuppgång) menar på att barn ofta bara har svårt att släppa flaskan. Om man ändå snabbt behöver trappa ut amningen går det lika bra att ge vanlig mat i större utsträckning om barnets mage är OK med det. Att med pipmugg få i en del, även om mkt kommer utanför) är också ok. Sen blir de ju bättre på att drick ur mugg när de övar. :)

Svar på tråden Sluta amma - hjälp!!!