• Erfdgt

Lunch på barnkalas?

Vi ska snart ha barnkalas, det kommer vara barn mellan 5-9år. Vi tänkte bjuda på en enkel lunch.

Duger det med korv med bröd? Eller förväntar sig föräldrarna till dom andra barnen något mer "matigt" om man skriver att man bjuder på lunch?

Finns det något annat som är lika enkelt att bjuda på om nu korv med bröd inte är tillräckligt?

Vi har inte plats för alla barnen att sitta och äta något runt ett bord med tallrikar och bestick. Vi tänkte därför lägga ut en picknickfilt och låta dom sitta där och äta.

• Svar på tråden Lunch på barnkalas?
  • Vickan I

Jag tycker korv duger bra. Har det varit ofta på kalas dit barnen gått. Eller hemmagjord pizza. Enkelt det med att äta med händerna i slice.

• viseversa

Tycker varmkorv med bröd är toppen lunch på kalas. Men se till så det räcker till minst 2 korvar per barn i alla fall.

• Frontline

Vi kör stadigt på kokt eller stekt korv till barnen när det är kalas.
    Därefter blir det glass med tillbehör.
    Så har nog dom flesta kalasen sett ut på där mina barn har varit med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amalie79

Jag håller inte med. Är det korv med bröd så brukar det stå på inbjudan/ sägas per telefon/sms "korv med bröd"

Hade jag hört " lunch" hade jag förväntat mig något mer, visst funkar korv, men då med tillbehör typ pommes frites, mos, potatissallad, och/ eller grönsallad.

• Natulcien

Jag var på kalas nyss och då det stod i inbjudan att barnen skulle få lunch. Det var pannkakstårta. Lite mellanting mellan fika och lunch egentligen, men helt okej, tyckte jag. Barnen älskade det. Fast kanske lite meckigt att äta på picknickfilt...

Korv och bröd räknas absolut som lunch. Även om man själv inte brukar äta det till lunch, så handlar det ju bara om en enda dag.

Ett annat alternativ kan ju vara att barnen får plocka ihop en sallad ur olika skålar med t.ex. kall pasta, kasslertärningar, osttärningar, majs, ärtor, paprika, gurkstavar etc. Ganska "torr" och enkel mat att ha på en filt, tänker jag.

• Frontline
    amalie79 skrev 2015-06-12 12:32:19 följande:
    Jag håller inte med. Är det korv med bröd så brukar det stå på inbjudan/ sägas per telefon/sms "korv med bröd"

Hade jag hört " lunch" hade jag förväntat mig något mer, visst funkar korv, men då med tillbehör typ pommes frites, mos, potatissallad, och/ eller grönsallad.
    Vi skriver inget om mat på inbjudan utan det brukar bara stå att kalle är välkommen på kalas till Olle söndagen den 23 augusti och är det kalas förväntas det att man får nåt att äta sen vad det är spelar väl ingen roll..
    Har aldrig haft nån här som har behövt gå hem hungrig fast vi har haft korv med bröd...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amalie79

Nej skriver man ingenting så spelar det ju ingen roll, då kan man inget förvänta sig.

• Erfdgt

Vi kör som vi hade tänkt då. Korv med bröd! :) Blir Festis till, sedan får dom en glass var. Senare blir det skattjakt och avslutar kalaset med film och popcorn.

Vi vill ha det så simpelt som möjligt, då vi just flyttat och allt är kaos :P

• Alexi

Varför film? Jag har inga som helst invändningar mot korv med bröd men tråkigt med film på ett kalas, man träffas väl för att ungås/leka?

• Erfdgt

Tanken är att dom ska få leka, sedan äta. Efter maten blir det mer lek, sedan skattjakt och det avslutas med film och popcorn.

Det kommer vara flera timmar, så jag tror inte att det blir för lite lek. Det ska vara rätt dåligt väder och vi bor väldigt litet, plus att vårt barn som kalaset är för har en medfödd sjukdom som gör att orken inte är densamma som för friska barn. Därför anpassar vi kalaset efter det!

Om dom andra barnen tycker det är tråkigt, så får dom väl gå hem. Det har gått bra förut, då dom vet att vårt barn behöver vila och dom brukar tycka det är rätt mysigt att få sätta sig med sina godispåsar och filtar och se film en stund :)

• fluu

Korv med bröd är ju skitbra. Gärna med lite plockgrönsaker eller frukt till också. Det kör vi som latlunch hemma ibland.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bananen123

Korv med bröd är ju en jätte bra ide!
    Jag tror nog att nästan alla föräldrar är medvetna om att brukar vara, Korv med bröd, hamburgare med bröd, Tacos buffe eller nåt liknande som lunch på barnkalas.

• Erfdgt

Korv med bröd blev väldigt bra! Dom fick gurkstavar, morotsstavar och äppelklyftor till. Ja, och festis :P

Svar på tråden Lunch på barnkalas?