Linean skrev 2015-06-12 10:08:59 följande:
Hej,
Jag ska skilja mig och vill så gärna bo kvar i huset.
Min inkomst räcker dock inte för att få stå på lånen själv (antar jag).
Jag undrar därför vad jag har för alternativ?
Ny värdering på huset: 2075000
Gemensamma lån på huset: 1995000 (bottenlån 1572500, blancolån 422000)
Driftskostnader för huset är ca 3800:- per månad.
Själv har jag ca 80.000 i sparpengar. Vill helst ha kvar dessa som en buffert om något går akut sönder i huset.
Jag får ut ca 19 000 per månad. Har inga övriga lån, inga barn. Har eget företag och kan öka inkomsten något vid behov. Har även en fast anställning på 100% som jag är tjänstledig från (trygghet).
Min mamma o pappa kan tänka sig att stå som medlåntagare på hela eller delar av lånet. De har inget hus som går att låna upp på, men har en del tillgångar och huslån+billån i en och samma bank. Tänker att dom kanske kan få bra lånevillkor där.
Vad har jag för alternativ tror ni? Vill ha minsta möjliga månadskostnad till en början.
Har ni några idéer på hur man kan lägga upp det?
Skulle bli jättetacksam för hjälp!
Hej Linean!
Ditt bottenlån motsvarar idag ganska exakt 75% av vad din bostad är värderad till idag. Det är också en allmänt vedertagen procentuell andel som ses som en normal belåningsgrad. Om du räknar med att amortera av blanco-lånet på 15 år så är det en amortering på. ca 2300:-/månad. Räntan ligger i snitt för båda lånen kring 2% idag gissar jag på (lägre ränta för bottenlånet och något högre på topplånet). Det ger en räntekostnad efter avdrag på drygt 2300:-/månad. Ju längre tiden går så minskar blancolånet. Du skrev att driftkostnaden är ca 3800:-. Det skulle ge en boendeutgift på 8400:-/månad där 2300:- är amortering av lån.
Idag ser det ju bra ut med det låga ränteläget. Om räntan skulle dubblas till 4% så skulle det innebära en boendeutgift på 10755:-.
Detta stycke frågade du inte om men jag vill gärna dela med mig av mina tankar som kanske kan vara till hjälp när du nu klurar på hur du ska göra (vore tjänstefel att inte ta upp denna frågeställning). Det finns alltid en risk att värdet på ett hus kan gå ner. Säg att värdet på ditt hus går ner med 30% från 2 075 000:- till ca 1 450 000:- så innebär det ett större blancolån på motsvarande 907 500:- som banken kommer vilja få in på samma tid. Det ökar amorteringen från 2300:-/månaden till drygt 5000:-/månaden i 15 år. Måste/vill du sälja huset i ett sådant scenario så blir det så att du kan sitta på ett lån på ca 900 000:- och vara utan hus.
Om det är värt det kan bara du bestämma. Visst kan det bli så att du får det kärvt om räntan skulle gå upp ordentligt, det är det många som skulle få. En idé kan vara att lägga undan pengar varje månad till en räntebuffert redan nu så att du jämnar ut över tid. Du verkar ha hjälpsamma föräldrar och de kan som du säger stå som medlåntagare. Idag ser jag att det skulle fungera.Rätt som det är så hittar du en ny man/kvinna och dela livet med och då ser ju den ekonomiska biten ljusare ut.
Hoppas du kommer att fortsätta trivas i ditt boende!
Vänligen
Argentum