• aleydis

Flicknamn-att bestämma sig

Har velat posta detta ett tag, men kan inte längre göra inlägg från appen :/.

I vilket fall har vi funderat på namn hela graviditeten, och nu är bebisen snart här! Vi fastnade tidigt för namnet Leonora bägge två. Och egentligen har vi inte ändrat oss om namnförslag sen mitten av graviditeten, ändå funderar jag mkt kring om det är det vi gillar, om man ska hålla fast vid det eller om det finns något annat vi skulle gilla bättre. Vi kommer känna efter när bebisen är född, men känner att jag vill bolla en sista sväng.

Jag vill gärna ha ett relativt ovanligt namn, som ändå är lätt att stava och uttala. Som funkar på svenska och gärna även på engelska. Många tvåstaviga namn är väldigt fina, men fastnar mer för något längre namn. Tycker om mjuka, vackra namn med L,M och V tex. Pappan är mer traditionell än mig och lägger in veto mot namn som är för annorlunda eller konstiga :)

Vår lista i rangordning är:

1. Leonora

2. Elvira

3. Alicia

4. Amelia

Jag tycker oxå om namnet Dahlia :). Någon som har tankar eller kommentarer?

• Svar på tråden Flicknamn-att bestämma sig
  • MadHatter

Jag tycker att Elvira är ett fantastiskt vackert namn, och finast av dina namn. Dahlia gillar jag också jättemycket.

• mmeli

Jättefina namn allihop! Jag tror att ni kommer känna vilket namn som är rätt när ni har bebisen hos er! Stort grattis och lycka till :)

• fluu

1. Elvira - Enkelt och bra på alla sätt. Vackert och ljuvt, men inte mesigt.
    2. Dahlia - Coolt! Lite eget, men ändå bekant. Har ruter i sig. Kan dock bli tråkigt smeknamn.
    3. Leonora - Bra och gångbart, gillar personligen inte namn med "leo" i sig tyvärr.
    4. Amelia - Lite väl prinsessigt. Och så kopplingen till Amelia A....
    5. Alicia - Bra och gångbart. För prinsessigt för min smak.

Hojta om ni vill ha fler förslag.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag tycker att alla era namn är jättefina.
    Personligen tycker bäst om Elvira. Supervackert!
    Därefter kommer, i turordning; Alicia, Dahlia, Amelia och Leonora.

Fler tips med L eller V skulle kunna vara Lilian eller Viola.

• Bananen123
    1. Alicia - Bra på alla vis! 
    2. Elvira - Bra, men tycker inte om själva "vira"
    3. Leonora - Bra men det låter som ett djurnamn
    4. Amelia - Jag gillar inte själva namnet!
    5. Dahlia -  förstår mig inte på namnet.

Eget förslag:
    Cindy

• tulip79

Gillar alla namnen, är även förtjust i Vera. Vi bestämde att vi inte ville ha samma initial på barnen, storebrors namn börjar på V. Hade vi fått en flicka först hade det troligtvis varit en Vera eller ev en Lilly. Gillar blomnamn: Dahlia, Iris, Malva, Linnea, Lilly, Viola...

• annieh897

Fina namn! Föredrar Amalia istället för Amelia. Elvira är fint och Leonora är så vackert. Alicia är fint men har tröttnat lite på det. Dahlia är det enda jag inte gillar så mycket.

• Abbe83

Jag gillar Elvira, Alicia och Dahlia. Tips: Leona, Livia, Melina, Olivia, Stella, Valentina, Vilhelmina. 

• MallaL

Leonora och Alicia är jättefina. Andra liknande förslag: Elinor, Emilia, Alina, Ellika, Annika, Alva.

• aleydis

Nu är lillan här!
    Tror inte hon känns som en leonora, lite för sött och hon verkar vara ganska envis och lite kaxig.
    Snarare då Elvira, eller några andra förslag?

• Abbe83

Grattis! Elvira är ett av mina favoritnamn. Förslag: Annie, Laura, Liv, Lydia, Matilda, Miranda. 

• Bananen123

Nya förslag:
    Maja
    Agnes
    Alexandra

Tänkte, ge nya förslag eftersom att du sa att hon såg, envis och kaxig ut.

• fluu
    aleydis skrev 2015-06-12 10:49:45 följande:
    Nu är lillan här! Tror inte hon känns som en leonora, lite för sött och hon verkar vara ganska envis och lite kaxig. Snarare då Elvira, eller några andra förslag?
    Grattis! Elvira passar bra då tycker jag. Fler förslag:

Fredrika, Filippa, Edvina, Ester, Vilhelmina, Teodora, Valentina, Naomi, Alvina, Leanna, Leandra, Lovina/Lovinia, Lavina/Lavinia, Josefina, Juliana, Juliette, Eleanor/Eleanora.
  • aleydis

Det var Elvira som fastnade och nu är vår lilla Elvira redan en månad gammal :)

• fluu
    aleydis skrev 2015-07-14 11:13:30 följande:
    Det var Elvira som fastnade och nu är vår lilla Elvira redan en månad gammal :)
    Grattis! Jättefint namn!
Svar på tråden Flicknamn-att bestämma sig