• Emjoha

Grannens barn

Grannens barn i ålder 6, 10 , 12 års åldern leker ofta på gatan. Det är de enda grannarna med barn. Vår pojk som är 4 år får inte vara med. När han frågar så säger dom nej och att han inte ska prata så högt... Det gör så ont i mitt hjärta och se honom sitta där på gräset och kolla på. Att leka med mig istället är ju inte alls lika kul såklart. Någon mer som är i denna situationen eller har nåt tips? Kanske bara å gilla läget..

• Svar på tråden Grannens barn
  • Anonym (e)

Vad leker de då? Är det lekar som passar för en 4-åring?

Om du är ute med honom, kan ni kanske påbörja nån lek som passar alla?
    Eller att du  föreslår att ni ska blåsa såpbubblor eller någonting tillsammans för att på så sätt få med din son i leken.

• Pirum

Jag förstår att det skär i hjärtat när du ser ditt barn sitta ensamt. Men jag tycker inte man kan vänta sig att en 6-åring eller äldre vill leka med en 4-åring. Om ett par år så märks åldersskillnaden inte lika tydligt, i synnerhet när ditt barn börjar skolan eller F-klass.

Men som någon annan var inne på, föreslå lekar som de kan leka tillsammans och styr upp leken så kanske det blir bättre. 

• scanmia

Det är kanske för stor åldersskillnad för att de spontant ska leka med varandra. Du skulle kunna försöka dig på att anlita 12-åringen som barnvakt mot en mindre slant eller glass. Jag menar inte när ni inte är hemma, men kanske om ni jobbar hemma eller storstädar någon dag och kan ha uppsikt lite halvt eller så.

• Anonym (Stackars)

Usch vad jobbigt och stackars din son:(:(
    Alla borde få vara med när man är ute.Du kan ju gå ut till dem när du ser de är ute och säga till att alla får faktiskt leka här och att det är mobbning och frysa ut någon så!

• cosinus

Då hittar man på något som är så roligt så att grannbarnen vill vara med och när de frågar så säger man "självklart men då kanske xxx kan få leka med er ibland också".

• Anonym (Nej)
    Anonym (Stackars) skrev 2015-09-16 12:37:20 följande:

Usch vad jobbigt och stackars din son:(:(

Alla borde få vara med när man är ute.Du kan ju gå ut till dem när du ser de är ute och säga till att alla får faktiskt leka här och att det är mobbning och frysa ut någon så!

Men man kan ju inte tvinga tvinga grannbarnen att leka med en som är såpass mycket yngre när dom inte vill! Det är väl inte deras fel att det inte finns några andra barn på deras gata
Svar på tråden Grannens barn