• Livetsstrid

Min dotter äter bara skräpmat och ökar i vikt

Jag har en vuxen dotter som studerar och därför mestadels bor ensam. På de senare åren har jag sett en trend att hon alltmer äter skräpmat, godis och dricker läsk. Förr var hon noga med att inte gå upp i vikt eftersom att hennes kommande bransch är ganska så utseendefixerad. Jag har följt hennes kamp för att nå sina drömmars mål och därför gör det så ont i mig att hon helt verkar ha ballat ur när det gäller att sköta sin kosthållning. Det märkliga är att hon fortfarande sköter hår och verkar bry sig i utseendet i övrigt. Hon är ganska så kort och har den sista tiden förmodligen ökat 15 kg i vikt, pga skräpmatsfrossandet. Hur kan jag som pappa påverka i rätt riktning utan att såra henne?

Tilläggas kan att hon dessutom har en pojkvän som gärna vräker i sig chips o ostbågar utan att öka ett gram i vikt...

• Svar på tråden Min dotter äter bara skräpmat och ökar i vikt
  • Gladskit

Om du tror att din dotter vet hur man äter bra men har svårt att få till det praktiskt så vet jag inte. Det är jättesvårt! Men ställ frågor, peppa, dra med henne ut på aktiviteter som det går, bjud in liksom. Bjud på middag och laga mat ihop, ge henne kokböcker i present vid jul och födelsedagar.

• bodévemma

Go kväll!!
    För de första så är de inte rätt om sambon har som jag sån förbränning att man kan äta vad som helst utan att det syns på vågen. Har ätit mycket skärpmat druckit ½ - 1 liter läsk nästan dagligen.
    Nu har jag inte druckit 1 droppe läsk sedan nyårsafton har istället börja dricka
    vitamin och mineraldrycker som hjälper att få bort sockerbehövet.
    Lycka till och kanske ta ett snack med båda 2.

• Studentpappa

Prata med sambon och fråga om han försöker göda henne eller om han kan tänka sig att hjälpa till? 

• Gladskit
    bodévemma skrev 2015-06-08 20:18:30 följande:

Go kväll!!
    För de första så är de inte rätt om sambon har som jag sån förbränning att man kan äta vad som helst utan att det syns på vågen. Har ätit mycket skärpmat druckit ½ - 1 liter läsk nästan dagligen.
    Nu har jag inte druckit 1 droppe läsk sedan nyårsafton har istället börja dricka
    vitamin och mineraldrycker som hjälper att få bort sockerbehövet.
    Lycka till och kanske ta ett snack med båda 2.

Fast även om man har förbränning och klarar av att äta skräpmat utan att gå upp i vikt, så är det ju inte BRA för en att äta sånt. Det antar jag att du förstår.
    Din kropp kan se ut som skit inuti även om det inte syns utanpå.

• bodévemma

De är jag fyllt medveten om därför jag har ändrat om min kost nu sen årsskiftet inte alls lika mkt skärpmat och sånt som man kunde äta tidigare.

• Gladskit
    bodévemma skrev 2015-06-09 12:56:20 följande:

De är jag fyllt medveten om därför jag har ändrat om min kost nu sen årsskiftet inte alls lika mkt skärpmat och sånt som man kunde äta tidigare.

Bra beslut!
Svar på tråden Min dotter äter bara skräpmat och ökar i vikt