• Anonym (Husmusen)

Gå i borgen för någon bara ett tag??

Hej!

Jag vet att detta egentligen är dumt, men jag undrar: vi har hittat vårt drömhus, lite för tidigt. Om ca 2-3 veckor kommer maken troligtvis få fast jobb, han har muntligt löfte om det men det måste gå rätt till med anställningsprocessen så det är först då det är helt säkert. Jag vikarierar och har goda chanser att få fortsätta, men besked först i höst. Utropspris en miljon o ingen har lagt bud än trots många visningar. Är i gott skick.

Nu till frågan: kan man be svärföräldrarna vara borgensmän, och framför allt: när vi båda har fast jobb, (vi ska vänta tills maken fått papper på sitt) kan man då ta tillbaka borgenärsskapet så vi står själva på lånet? Månadskostnaden är totalt hälften av vad vi betalar för vår hyresrätt så vi har råd med det banken ska ha.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Gå i borgen för någon bara ett tag??
  • Anonym (Upp till er)

Fråga kan man alltid göra, men jag vet inte riktigt om du och banken delar samma syn på det där med månadskostnad.

Banken räknar att du och din make ska ha en viss inkomst och när allt är betalt ska ni ha en specifik summa kvar att leva på (gärna mer än så naturligtvis). I månadskostnaden beräknas på banklånen+driftkostnad+underhåll på huset.

Utöver det behöver ni ha en kontantinsats på minst 15% av köpesumman så 150 000 kr kontanter+pengar över till lagfart och eventuella pantbrev.

När ni båda har fast tjänst och inkomst och banken anser att ni är kreditvärdiga på en mille, så kan ni ta över lånen själva, men det är naturligtvis banken som bestämmer när det är läge.

• Anonym (Husmusen)

Tack så mycket för svar! Det låter iaf bra att det går att säga upp borgenärsskapet.

• Anonym (Upp till er)
    Anonym (Husmusen) skrev 2015-06-07 22:07:16 följande:

Tack så mycket för svar! Det låter iaf bra att det går att säga upp borgenärsskapet.

Alltså "säga upp" är inte riktigt det man gör :)

En borgensman går i borgen så länge du inte är kapabel att låna hela beloppet själv. När du kan betala hela beloppet och banken är beredd att låna ut pengarna till dig, då tar du ett eget lån. Kolla med din bank vad exakt som gäller hos dem, de finns säkert olika regler för ett lån läggs om när en borgensman finns särskilt när det gäller hus, säkerhet och pantbrev.

En borgensman och en borgenär är inte samma sak!

www.compricer.se/wiki/borgensman--borgenar

"Borgensman och borgenär är två skilda begrepp ? borgensmannen går i borgen för en låntagare som inte själv får stå för ett lån medan borgenären är den som lånar ut pengarna."

Svar på tråden Gå i borgen för någon bara ett tag??