• Bananen123

Tips, på "springlekar" ??

Hej! min dotter Olivia ska fylla 7, och hon ska ha sitt barnkalas på ett lekland.
    Jag undrar om ni har några bra tips på "springlekar" typ, kull-lekar eller stafetter?

• Svar på tråden Tips, på "springlekar" ??
  • Tilja

Kompiskull där den som blir tagen ställer sig helt still och så måste en (eller två, beroende på svårighetsgrad) kompis rädda den (tex genom att lägga handen på axeln och säga "räddad") och då får den tagna börja springa igen. Glöm inte att byta kullare då och då. =)

• Mellanmjölkens land

Kramkull (som ovan men man ger en kram), istappen (samma fast man kryper mellan benen på den fångade)

Prinsessan och monstret är kul men jag vet inte om de behöver vara lite äldre för att riktigt uppskatta det. Alla barn sitter två och två förutom ett par. "Monstret" jagar "prinsessan" till ljudliga och överdrivna ljudeffekter. När prinsessan sätter sig bredvid ett av paren blir det barn i paret som hon inte sätter sig vid monster och det tidigare monstret blir prinsessa och så fortsätter det. Ju mer ljudeffekter desto bättre.

• mammalovis

Vår etta gillar sol och is. En/två är is och gör de dattade förstenade genom att säga is när de dattar. En/två är sol och säger sol och lägger en hand på den som är förstenad. Den har de även själva lekt på rasten.

Vi har även kört tunneldatten, d vs den tagne står bredbent och någon kryper igenom. Ett alternativ är dansdatten. Den tagne får stå på t ex en bänk och dansa. För att bli fri får någon ställa sig framför och dansa likadant.

Traditionella springlekar är Under hökens vingar, Kom alla mina kycklingar, Sista paret ut, Katt och råtta.
    Stafett med att bära potatis på sked.

Pepparkakskull har även något annat namn. Barnen står två och två i armkrok. En jag ar och den jagade ställer sig i armkrok på ena sidan av ett par och den som blir tredje person på andra sidan får springa.

Enklast är väl att höra med dottern vad de kört på idrotten. Det är ju alltid lättare med lekar de är vana vid och uppskattar.

Svar på tråden Tips, på "springlekar" ??