Varför är veterinären i Sverige så dyr egentligen?
Innan jag börjar skriva så skriver jag tydligt:
Jag har två kastrerade huskatter som är försäkrade. Vaccinerade årligen och åker även på hälsokoll årligen. De tas hand om bättre än vad jag tar hand om mig själv om jag säger så.
Men hur kommer det sig att veterinärvård i Sverige är så förbenat dyrt? Man tror ofta man har allt "klirrat och klart" om man har en försäkring på djuret men det är inte alltid säkert (speciellt efter någon kom in med sin hund och fick hem en faktura på 19000:- efter att ha fått ta hand om sin hunds brutna ben. Försäkringsbolaget ansåg inte att det var en olycka. Matte och hund lekte med boll. När matte slängde iväg bollen så hunden hoppade till högre än tänkt och när hunden landade så bröt den även ena benet).
Tekniskt sett så är det billigare för mig att ta taxi till Landvetter, flyg till t.ex. Ungern, taxi från flygplats till veterinär och fixa djuren där än ta dem till veterinär här i Sverige.
I t.ex. Ungern har de likadana instrument, metoder o.s.v. som här i Sverige bara det att de tar ut en mindre summa men att de ändå går runt ekonomiskt. Det är dyrare för många husdjursägaren att ha försäkring på sina djur än vad det är att gå utan.
Fler djur i Sverige skulle ju få fler hjälp och ev. den hjälp de skulle behöva om man slutar ta så höga summor.
"Är man inte beredd på att djur kostar ska man då inga ha" är något jag undanbeder då jag har råd med mina pälsbollar utan problem. Självklart ska man inte skaffa djur om man inte har någon ekonomisk möjlighet men allt kan hända under tiden man har djuret. Man kan förlora jobbet, vara med om olycka, drabbas av en allvarlig sjukdom o.s.v. som gör att man inte har samma möjlighet. Det är ju synd att djuren då ska straffas för dessa priser.