• karrop

Helgaktiviteter

Hej! Hur gör ni föräldrar vars barn besöker den andre föräldern varannan helg. Det jag syftar på är aktiviteter som redan är inplanerade. Tackar ni nej till dem för att de ska vara hos den andre föräldern?

Är själv i sits där han tycker att vi ska frilägga dem helgerna då han inte vill köra "taxi" sim han säger. Så barnet missar ofta födelsedagskalas, fotbollsmatcher. Vilket jag personligen tycker är synd.

Så hur gör ni andra?

• Svar på tråden Helgaktiviteter
  • Anonym (me)

hade dessa problem men när barnen hellre valde att vara kvar här för att pappan inte ville köra dom på aktiviteter så fick han andra tankar. Barnens aktiviteter och sociala liv är nåt dom värderar högt, kanske till och med sina föräldrar när dom kommer till viss ålder.
    nu åker sällan barnen alls när dom har andra planer här. Pappan bor 2 mil bort.

• sextiotalist

När sambons barn var hos oss varannan helg så fick de ibland skippa aktiviteter. Den ena social och skulle helst vara med kompisar hela tiden och hade en del aktiviteter. Hade det fått råda så hade helgen endast kretsat kring det syskonet och vi hade inte kunnat göra något annat, framförallt drabbade det syskonet som inte hade några aktiviteter.

Jag själv engagerade mig inte i detta. Innan vi fick vptt gemensamma gjorde jag egna saker på helgerna. När vi fick barn så var jag inte heller hemma mycket under föräldraledigheten. När jag började arbeta så gick helgen åt ändå.

Det var sambons sak att lösa detta (vilket han också ansåg)

• BioBonus

Vi planerar aldrig nånting på tid som inte är vår. Blir barnen bjudna på kalas på den andre förälderns tid så vidarebefordrar vi bara inbjudan. Blir det något större släktkalas eller liknande så kan vi förstås fråga om vi kan byta helg, men det har varit en eller två gånger tror jag på åtta år. Visst missar barnen saker ibland, men inte allt.
    När det har gällt tävlingar etc så är det samma sak där - är det tävling på mammas helg så bestämmer hon huruvida barnen kan närvara eller inte.

• Anonym (hh)
    karrop skrev 2015-06-07 10:14:03 följande:

Hej! Hur gör ni föräldrar vars barn besöker den andre föräldern varannan helg. Det jag syftar på är aktiviteter som redan är inplanerade. Tackar ni nej till dem för att de ska vara hos den andre föräldern?

Är själv i sits där han tycker att vi ska frilägga dem helgerna då han inte vill köra "taxi" sim han säger. Så barnet missar ofta födelsedagskalas, fotbollsmatcher. Vilket jag personligen tycker är synd.

Så hur gör ni andra?

Jag tycker ni ska ta efter BioBonus och sluta planera för den andra förälderns tid. Informera och låt det sedan vara.

Att det är synd om barn som inte får gå på kalas och aktiviteter och dylikt? Ja, det kan det ju ibland vara. Men sånt är livet.
Svar på tråden Helgaktiviteter