• Gert

Ska staten be om ursäkt till asylinvandrare?

Det tycker i alla fall socialdemokraten Somar Al Naher. Hon vill ha en ursäkt från den svenska staten för att asylprocessen var jobbig.

www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article20914728.ab

Undrar om Stefan Löfven håller med sin partikollega?

Någon som däremot inte håller med är Tobias Billström.

www.dn.se/nyheter/sverige/billstrom-visa-lite-tacksamhet/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Ska staten be om ursäkt till asylinvandrare?
  • lövet2

Det vore moraliskt rätt med en ursäkt åt många i alla fall, men rent praktiskt skulle det bara bli fel.

• greesgdd

Självklart. varför kan de inte anmäla till ARN, de kan kategoriseras med charterturisternas klagomål.

• Gert
    lövet2 skrev 2015-06-07 10:16:41 följande:

Det vore moraliskt rätt med en ursäkt åt många i alla fall, men rent praktiskt skulle det bara bli fel.

Vore det moraliskt rätt att be asylinvandrare om ursäkt för att dom har fått stanna i Sverige? Jag ser inte det moralisk rätta i det.

Det moraliska rätta vore om asylinvandrare som har fått stanna i Sverige tackar staten för sin generositet.

Men idag ska alla svenskar be om ursäkt för att dom har fötts i Sverige.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • lövet2
    Gert skrev 2015-06-07 10:56:13 följande:
    Vore det moraliskt rätt att be asylinvandrare om ursäkt för att dom har fått stanna i Sverige? Jag ser inte det moralisk rätta i det.
    Nej, men be dem om ursäkt för hur de behandlats under tiden fram till dess.
  • Cal XVI Gustf
    Gert skrev 2015-06-07 09:37:10 följande:
    Det tycker i alla fall socialdemokraten Somar Al Naher. Hon vill ha en ursäkt från den svenska staten för att asylprocessen var jobbig.

www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somara...
    Anständig länk: unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article20914728.ab

"Så en dag damp det märkligaste brevet ner i vår brevlåda. Det var en inbjudan till en välkomstceremoni. Den 6 juni kallades alla nyblivna svenskar till kommunhuset för att få ett diplom och höra ett välkomsttal.

Jag förstod ingenting. Först gjorde staten allt i dess makt för att bli av med oss. Och nu skulle vi delta på en välkomstceremoni? Och liksom idrottsmän som hade vunnit en tävling få en medalj? Är det ingen som ser ironin?"

Jo, jag ser ironin. När någon söker uppehållstillstånd ställer man idag frågan: "Vem känner vi oss tvingad enligt diverse konventioner mm att släppa in?". Man ställer inte någon positiv fråga i stil med "Vem kan vara till nytta och glädje för samhället?".

Eftersom man gör på det viset förstår jag att hon upplever det som att staten gjort allt de kan för att bli av med henne och att det då känns schizofrent  med en löjlig välkomstceremoni när man till slut motvilligt godkänt hennes ansökan.

Radarparet Löfven och Romson kan gott be om ursäkt även för det här.
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-06-07 09:37:10 följande:

www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article20914728.ab

Undrar om Stefan Löfven håller med sin partikollega?

Någon som däremot inte håller med är Tobias Billström.

www.dn.se/nyheter/sverige/billstrom-visa-lite-tacksamhet/

Som vanligt försöker Gert vrida till sanningen genom att inte redovisa hela rubriken.
  • Rataxes

Ointressant gnäll som vanligt i den vänstervridna skvallertidningen. Lite roande att Ulf Lundell upprördes av gnället.

Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
Svar på tråden Ska staten be om ursäkt till asylinvandrare?