• Boo8

Kall gröt, ersättning...

Hej hej

Finns det fler där ute vars barn bara gillar kall mat?

Vår son började matvägra efter han fick en liten slurk rumstempererad Tetraersättning när bi var på utflykt en dag. Tills jag kom på att han kanske ville ha den kall. Nu fungerar inte ens rumstempererad utan iskallt ska det vara (kallaste som går att få ur kranen). Och nu de sista dagarna har han fått för sig att gröten måste vara kall oxå. Butkmaten går ner ljummen men verkar mer nöjd när den hunnit kallna ännu mer :-/. Han är 6 månader på måndag.

Nån som har haft det lika dant? Hur länge höll det i sig? Känns inte jättegott men om det inte är kallt nog blir han jättearg och spottar ut det och säger nej nej nej. Eller det låter som han säger d iaf

• Svar på tråden Kall gröt, ersättning...
  • Natulcien
    Boo8 skrev 2015-06-05 12:13:05 följande:

Hej hej

Finns det fler där ute vars barn bara gillar kall mat?

Vår son började matvägra efter han fick en liten slurk rumstempererad Tetraersättning när bi var på utflykt en dag. Tills jag kom på att han kanske ville ha den kall. Nu fungerar inte ens rumstempererad utan iskallt ska det vara (kallaste som går att få ur kranen). Och nu de sista dagarna har han fått för sig att gröten måste vara kall oxå. Butkmaten går ner ljummen men verkar mer nöjd när den hunnit kallna ännu mer :-/. Han är 6 månader på måndag.

Nån som har haft det lika dant? Hur länge höll det i sig? Känns inte jättegott men om det inte är kallt nog blir han jättearg och spottar ut det och säger nej nej nej. Eller det låter som han säger d iaf

Ja, vår son är likadan. Han åt alltid kall välling när han var mindre. Vägrade äta om den var varm eller ljummen. Kall skulle den vara. Likadant med gröten.

Nu är han 4,5 år och vill fortfarande ha kall gröt ovasett vad det är för gröt (risgryns-/havregryns-/mannagryns-). Inga varma drycker. Även middagen är han jättekänslig för om det är för varmt, och sitter helst och petar och äter salladen först tills även den varma maten har blivit kall, eller ljummen.
    Blä, tänker jag. Men han är sån. Smaken är olika. Glad
  • Boo8

Ok. Tack Skönt att det finns fler. Vilka idéer dom små får. Huvudsaken är ju så klart att han äter. Min syster tycker d är fantastisk. Lätt att göra ordning maten och även när man är iväg o det är väl sant men det verkar ju inte gott. Vi får se om det håller i sig som för er.

• Snow Crash

Jag har också en sån modell! Gillar rumstempererad till kall mat och dryck. När han började äta själv lekte han mest runt med maten. Jag lät honom sitta kvar i barnstolen medan jag grejade runt, diskade och sånt, och rätt vad det var började han mumsa i sig.
    Nu är han 3,5 år. Äter de kalla grönsakerna först, äter lite av maten, säger tack för maten och springer iväg. Låter tallriken stå kvar, för i de flesta fall kommer han tillbaks efter en halvtimme och äter upp.

• Kasperina

Min dotter är likadan. Hon slutade amma när hon var fyra månader, från ena dagen till den andra, och slutade äta allt som var varmare än rumstemperatur. Det tog en stund att klura ut det Hon vägrade äta mat, varm eller kall, fram till 13 månader. Nu är hon 2,5 och äter även ljummen mat och välling, men föredrar rumstemperatur och kallare.

• Boo8

Det verkar vara ett fenomen som håller i sig mao...

Svar på tråden Kall gröt, ersättning...