Orolig över vikten på min 4-åring
Bävar lite för att skriva det här, är väldigt känsligt ämne för mig och jag orkar inte med några påhopp som oftast kommer då man startar en tråd men jag måste verkligen få prata av mig då ingen i min närhet förstår min oro.
Min dotter på 4½ år har alltid varit stor, även fast hon föddes relativt liten (3 kg, 49 cm). Jag själv är liten, 166 cm och 52 kg och även hennes pappa, 180 cm 73 kg. Trotts detta är hon alltså vad man skulle säga "småmullig" men jag har alltid tänkt att hon smalnar av när hon blir äldre. Nu är hon som sagt 4½ år och jag ser stor skillnad på henne och hennes kompisar på dagis. Hon väger just nu ca 19 kg med sina 102 cm, så hon är också rätt kort för sin ålder.
Jag har funderat och funderat på hur det kommer sig att hon är så stort som hon är .. Vi äter p regelbundna tider, och det gör dom ju även på dagis. Vi äter inget fikabröd eller onyttigt i veckorna utan sparar oss till lördag då hon antingen får välja en glass eller en klubba eller 4 st godisbitar, och hon nöjer sig med det.
Till maten på förskolan dricker hon nästan alltid vatten eftersom hon lätt blir hård i magen av för mycket mjölk. Vad jag förstått så får barnen också bara ta en macka till frukost och mellanmål. Frukt äter hon nog ca två stycken om dagen, hon gillar inte sås så det brukar hon välja bort.
När vi äter frukost hemma så blir det naturell yoghurt med blåbär eller hallon, en macka med lite extra fibrer och en ostskiva. När hon äter brukar hon bara vilja ha en portion sen dukar hon av.
Hon rör på sig hela tiden; gör hinderbanor och hoppar studsmatta, kör springtävlingar, simmar och rider. Jag kan bara inte förstå varför hon inte smalnar av sig .. Mest orolig är jag över att det ska vara någon hormonellt som låg ämnesomsättning men BHV-sköterskan tycker inte att jag ska oroa mig, även fast hon ligger långt över "överviktskurvan". Hon tycker att så länge hon följer sin egen kurva så är det bra, men är det verkligen bra om hennes kurva nu ligger så pass högt över normalkurvan?
Jag har pratat med hennes pappa men han säger inte så mycket om det, jag har försökt prata med min mamma men hon säger bara att barn är knubbiga i den åldern osv .. Förskolan säger att dom i största allmänhet uppmuntrar barnen till att vara aktiva under dagarna (vilket jag är tveksam till om det verkligen stämmer då jag varit med en halvdag och det var mest kafferaster på utegården än aktivering utav barnen ..).
Oj mycket text men OM det finns någon som läser detta och är eller varit i liknande situation så blir jag väldigt glad om du delar med dig av din erfarenhet.