• anyXX

Liseberg tips tack :)

Funderar på att åka till Liseberg med barnen nästa helg och funderar på om det brukar vara långa köer till barn - attraktionerna? Undrar också om det är värt att köpa stora åkbandet till barn 5 år (113 cm) och 7 år (120 cm) el om man ska satsa på lilla?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Liseberg tips tack :)
  • Lena

Gillar de att åka häftigare saker köp det stora. Det brukar stå en kalender på Lisebergs hemsida hur fullt det brukar vara den dagen.

• nirakanna2

Kolla på hemsidan så du vet längdgränserna. Det vore ju trist att ha stora åkbandet men vara för kort för det man vill åka...

• Dasha

en 5åring och en 7 åring.

ni ska vara på liseberg bara EN dag alltså.

dina barn kommer nog gilla följande attraktioner (som är ganska roliga även för 5-7åringar, alltså inga bebisgrejer):

(alla dessa ingår i lilla åkpasset)

fisketuren (snabb),

flygis (ganska häftiga svängar),

hissningen (super rolig, höga höjder),

hoppalång (härliga studsar),

högspänningen (ganska höga höjder),

kaffekoppen (väldigt snabb snurrning),

lilla lots (ganska snabb ochh snurrar hissnande),

rabalder (missa inte denna ber-o-dalbana, perfekt för 5-7åringar) liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/Rabalder/

sedan om de blir trötta och vill ha något lugnare:

(alla dessa också ingår i lilla åkpasset)

kaninresan (åker på vattnet bland blommor),

kaninlandsbanan (långsam men högt uppe, en tur över halva liseberg),

sagoslottet (barnen tycker den är häftig: åker inne bland sagorna, i mörka slottet)

för 5-åringen:

tuta och kör (radiostyrda bilar)

ALLA dem här attraktionerna ingår i lilla åkbandet

sedan finns det en hel del andra attraktioner, som är häftigare och dina barn klarar längdgränsen, men behöver stora åkbandet. till exempel:

lisebergsbanan (110-130cm med vuxen)

och jukebox (110cm)

frågan är: kommer ni ens HINNA att åka dessa, när ni ska vara där bara en dag, och ska även äta, leka på bushållplatsen (gratis), krama kaniner, kolla i affärer, se på gratisteater (brukar vara bra) osv.

sedan skulle jag som 35åring inte våga lisebergsbanan. ärligt, jag skulle dött av rädsla (men visst hade jag blivit mesigare med ålder).
    undrar om jag skulle spy på jukeboxen, den ser för snurrig ut för min smak.

jag skulle tipsa er att hålla till lilla åkpasset. särskillt om de inte går på nöjesparker för ofta och tröttnat på det mesta.

• Dasha

sedan flumride är en grej ni inte får missa. men kanske bäst att köpa lösa kuponger, just för den, separat?

• tjockobbe

Hur är dem med karuseller allmänt? Är väl dumt att köpa stora åkpasset om de inte vågar. Sen är det mer och mer gränser på 130 cm på stora åkpasset även om de har flera med 110 cm.

Ska ni vara där en hel dag så ska ni absolut köpa ett åkpass till varje barn, vet inte hur många föräldrar som går i fällan att köpa biljetter och det inte räcker.

Vi var alltid på Liseberg heldagar när vi var små. Från öppning till stängning. Mamma o pappa hade med egen fika i form av smörgåsar, dricka, kakor och yoghurt i en kylbag för att spara pengsr och vi åt bara varm mat en gång som man brukar göra. Kanske 2 om vi blev jättehungriga.

Åkpass var en självklarhet. Vi sprang som galningar mellan karusellerna. På den tiden var det ju inte lika mycket kö som idag, men förra året köpte vi åkpass när vi var nere en heldag och vi sparade fortfarande pengar på det.

Som sagt, gillar dina barn karuseller så ska du såklart köpa åkpass till dem. Åker de mycket av de stora ska de ha det stora men annars ser jag det inte värt att ha mer än det lilla.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • nozpa

Vi köper stora åkbandet till vår 4 åring i år. Hon åker flumride, parishjulet mm och de ingår INTE i lilla. Att köpa till extra kuponger för det blir dyrare än att köra på stora direkt.
    Så, är dom sådana som gillar att åka så bör du köpa stora. Det kommer bara bli dyrare för er annars, eller om ni snålar in på det och barnen inte får åka det dom vill.
    Det är inte så stor prisskillnad.. Ta med ett par drickor så sparar ni in dom pengarna på det istället.

• Smulu

De enda karuseller barnen får åka ensamma som inte ingår i Lilla åkpasset är Jukebox samt Slänggungorna. Alla andra måste en vuxen åka med i.

Jag säger lilla åkpasset och så köper ni ett häfte med kuponger det är 16 stycken en åktur i Slänggungorna kostar 2 och en åktur i Jukebox kostar också 2. Då får de åka 2 gånger var i båda de attraktionerna och sedan kan de springa omkring i kaninlandet och åka.

Du frågar om Köer. Ja det kommer vara kö.

Så om jag får tipsa. dessa brukar ha mycket kö. Rabalder, Sagoslottet och Farfarsbilarna. Så åk dessa tidigt på dagen. Sen har jag för mig att vissa hotell har tidigare inträde till Liseberg. Kolla upp om det är så att ni ska bo på hotell :)

• mammalovis

Kaninlandet och övriga barnattraktioner stänger klockan 21, så därefter är det bara utedelen av Bushållplatsen som är öppen. Sista timmen brukar det vara minst kö, så då sprang vi mellan barnattraktionerna. Det finns 19 barnattraktioner plus bushållplatsen som ingår i Lilla åkpasset.

I det stora får barnen själva åka Jukebox och Slänggungan, medan de behöver en vuxen till Pariserhjulet, Lisebergshjulet, FlumRride, Virvelvinden, Kållerado och Lisebergsbanan.

Vi hade med en 3-åring och han gillade Flumeraiden, ev hade han även gillat Kållerado. Min 4,5-åring var betydligt fegare i år upptäckte jag, än förra året. Så vi åkte mest Flygis, Farfars bilar, Ponnykarusellen, Hoppalång med lillasyster samt några andra grejer mellan varven. Året innan älskade hon Kaffekoppen och några mer fartiga saker.

Räkna med långa köer när ni ska äta, så bestämma ett alternativ i förväg så ni slipper lägga tid på att vela.

Svar på tråden Liseberg tips tack :)