• alexs mamma

Att tänka på vid separation?

Hej!
    Nu behöver jag alla kloka råd jag kan få av er som gått igenom samma sak som jag, eller från dig som har en ärlig åsikt och uttrycker dig trevligt och förnuftig....

Det är så att jag och min man mycket hastig kommit fram till att det är bäst om vi går skilda vägar. Vi har varit tillsammans 13 år, gifta 5 och har två underbara grabbar 6 och 10 år.
    Under den senaste tiden har saker och ting ställts på sin spets och tillslut var vi tvugna att komma fram till ett beslut. Vi tänker oss en separation i första hand eftersom vi båda två känner att vi vill och kan ha en väl fungerande relation som i första hand kommer att kretsa kring barnen. Vi vill fira midsommar ihop och på den planerade bil semestern till Stockholm, gå på killarnas fotbollsmatcher tillsammans osv. För oss känns det viktigt att kunna hjälpas åt när vi behöver barnvakt om grabbarna vill till pappa/mamma under den andres vecka osv. (vi tänker oss vv umgänge)... Vi bråkar alltså inte är relativt goda vänner men kärleken finns inte kvar och vi ser för olika på viket och vad vi vill få ut av det...
    Nu är det så att vi bor ute på landet. Maken ägde huset innan vi träffades och ha kommer att bo kvar. Jag ska flytta men inte för långt så killarna kan gå kvar i skolan fritids osv. Tyvärr finns det inte många alternativ till boende här och jag har nu fått ett erbjudande på en 3a. på 74 kvm. Kallhyran är på 4000kr och så tillkommer el och värme på 800kr/mån. Jag kan ingenting om lägenheter. Så min fråga är om det är rimligt att tro att jag och barnen kan bo så här? Är 74kvm okej med plats? (ja jag vet att folk bor mycket mindre i städerna men nu är vi vana vid att bo på 300kvm i villa med stooor tomt)
    Sedan funderar jag på det här med rumsfördelning. Hur ska man tänka? Jag vet att rekomendationen säger att barn ska ha eget rum i den åldern, men då får jag bo i vardagsrummet. Jag har inte sett lägenheten eftersom vi fick erbjudandet igår, någon bor där just nu och inflytt är egentligen inte för än 1 sep med uthyraren skulle kolla om de som bor där nu vill flytta tidigare..
    Kan grabbar i den åldern dela rum? De är duktiga på att samsas, bråkar sällan och leker gärna tillsammans. Men de är vana vid att ha egna rum och kommer att ha det hos sin pappa...
    Hjälp mig här, hur ska jag tänka? Vilka erfarenheter har du av att låta barnen dela rum i denna ålder eller hade du valt ett annat alternativ? 74kmv är det rimligt till dem hyran osv....
    Från en snart nybliven ensamstående mamma...

• Svar på tråden Att tänka på vid separation?
  • Anonym (:))

Hahaha, klart dom kan dela rum :)... 75km är stort :) Och billig hyra... Själv bor jag i en tvåa på 54km med ett barn och sambo :) Lillen bor i garderoben :) Vi har en hyra på 6500kr... Där jag bodde själv innan jag träffa min nuvarande sambo :) Så det kommer bli jätte bra :) Sen är det väl jätte bra om ni kan vara kompisar... Men många kan inte det... Man säger saker osv när man är vänner... Sen börjar den ena leva singel liv osv, kanske träffa någon... Då kommer det inte funka som ni kom överens om... Så jag skulle råda dig att redan nu ( kanske inte första året) men sen separera på midsommar, jul osv direkt... Annars kommer det oftast bli knas senare, ett tips... Har hört så många som säger vi ska vara vänner bla bla, men i slut ändan funkar det inte... Och då blir det helt plötsligt som en ny separation för barnen.. Ett tips bara :)

• BioBonus

Det är ju jättebra att ni separerar som vänner, och att ni ska fortsätta umgås tillsammans med barnen.
    Men det kan nog vara bra om ni i förväg pratar om vad som händer med den typen av umgänge om det skulle komma in en ny partner till någon av er. För en del fungerar det utmärkt att den gamla kärnfamiljen gör saker tillsammans, och för en del gör det inte det. Och om man läser en del trådar här på FL så blir det ofta slitningar och konflikter just när den ena parten träffar en ny och kanske hellre vill fira midsommar med honom/henne. Förhållanden mellan fd makar förändras ofta när de inte båda är singel längre och den omställningen kan vara svår.

Klart de kan dela rum! Det fick mina göra när vi separerade - det fanns helt enkelt inte mer plats än så. När sen familjen växte med ny man och bonusbarn så blev det ännu trängre och vi flyttade ut i vardagsrummet för att alla barn skulle få rum, men de fick ändå dela... Och det gick hur bra som helst i flera år, tills vi hittade ett radhus där alla fick varsitt rum. 

Lycka till med ert nya liv och jag hoppas alla blir lyckliga i det!

• Fjäril kär

Som de andra påpekar är det viktigt att ni har en strategi för hur ni gör rent praktiskt när någon av er börjar dejta. För en ny partner har givetvis rätt att ställa krav på den relationen som hen befinner sig i. Era barn kommer självklart i första hand men ni båda två får också finna er i att en del saker ändras och kompromissas med när en ny partner gör entré.

Och ett litet påpekande.. Bra att ni fortsätter med en god relation för barnens skull, men akta er för att dra det in absurdum. Är ni separerade så är ni. Oerhört dumt att kanske sätta griller i huvudet på barnen och att de tror att det ska bli ni igen. Markera att ni är separerade från varandra.

• alexs mamma

Tack för era kommentarer och påpekanden det betyder mycket att höra hur någon annan tänker. Det här med att tillsammans fira högtider gäller i första hand så länge som ingen har träffat en ny partner. Jag kan förstå att det blir mer komplicerat då. Tack för tipset att redan nu fundera över hur vi ska göra då, att ta upp det redan nu är en god ide...
    Jag tycker att jag läser så ofta att det nästan är ett krav att barn i den åldern har ett eget rum, samtidigt är det ju viktigt att alla i familjen trivs....

• BioBonus
    alexs mamma skrev 2015-06-04 12:57:26 följande:

Tack för era kommentarer och påpekanden det betyder mycket att höra hur någon annan tänker. Det här med att tillsammans fira högtider gäller i första hand så länge som ingen har träffat en ny partner. Jag kan förstå att det blir mer komplicerat då. Tack för tipset att redan nu fundera över hur vi ska göra då, att ta upp det redan nu är en god ide...
    Jag tycker att jag läser så ofta att det nästan är ett krav att barn i den åldern har ett eget rum, samtidigt är det ju viktigt att alla i familjen trivs....

Var läser du att det skulle vara ett krav? Det faller på sin egen orimlighet att alla barn i en familj från en viss ålder ska ha egna rum med tanke på hur svårt det kan vara att få tag på (och kunna betala...) stora lägenheter i tex Stockholm.

Det går att dela av rum på ganska smarta sätt. Mina kusiner delade rum och hade en våningssäng i mitten där det var vägg (en enkel plywoodskiva) på den nedre sängen åt ena hållet och på den övre åt andra hållet. Mina killar hade en bokhylla i mitten som avgränsade. Man får vara lite påhittig. Och är vardagsrummet stort så kan du kanske dela av en del till sovrum åt dig? 

Ja, prata redan nu hur ni ska hantera högtider om det kommer in nya parter - när det väl är dags så kan det redan ha hunnit bli infekterat av så många andra orsaker...

• Fjäril kär

Att ni just nu bor på 74 kvm betyder ju inte att det alltid kommer vara så. Flytta in och bo in er och känn efter, hitta olika lösningar och prova. Det kan såklart dyka upp andra bostäder senare som passar bättre.

Allt blir ju också vad man gör det till.

Svar på tråden Att tänka på vid separation?