• emmamoa123

Sur vid bröstet!

Har en 8 dagar gammal son som sedan dag 5 blivit sur vid bröstet. Tyckte amningen hade kommit igång jättebra o blev förvånad. Han tar bröstet jätteglupskt suger ett par tag ibland rätt många för att sedan skrika och släppa det men visar med kroppsspråket att han vill amma.

Jag har testat att rapa honom o massera magen, ibland kommer en fis eller rap men han blir inte gladare för det.

Då han i princip suger dygnet runt förutom ngr timmar på natten så gav jag honom napp på dag 5, med ok från barnmorskan. Nappen har han bara fått i nödfall när pappan tagit honom när jag duschat etc.

Kan han ha blivit tuttförvirrad? Detta beteende han hart främst på kvällar annars går amningen hur bra som helst?

Snälla ge mig tips?!

• Svar på tråden Sur vid bröstet!
  • nötskalet

Sådär var våran son också i början, amningen funkade klockrent dagar och nätter men inte kvällarna. Precis som du beskriver så ville han amma men släppte taget efter bara ett par sug. Har tyvärr ingen aning om varför, men för oss lugnade det ner sig när sonen var drygt 2 månader.

Han hade inte kolik eller liknande alls, han var bara gnällig och svår med amningen. Läste runt lite och tydligen kan bröstmjölken vara tunnare på kvällen och att det är därför många bebisar är gnälliga på kvällarna, min barnmorska på BVC bekräftade att det brukar stämma.

Så jag har egentligen inget tips mer än att det kommer gå över (är enligt vad man kan hitta på internet och enligt min barnmorska väldigt vanligt).

Nu är vår son 5 månader och senaste 3 månaderna har varit problemfri med amningen alla tider på dygnet ????

• emmamoa123
    emmamoa123 skrev 2015-06-03 20:11:21 följande:

Har en 8 dagar gammal son som sedan dag 5 blivit sur vid bröstet. Tyckte amningen hade kommit igång jättebra o blev förvånad. Han tar bröstet jätteglupskt suger ett par tag ibland rätt många för att sedan skrika och släppa det men visar med kroppsspråket att han vill amma.

Jag har testat att rapa honom o massera magen, ibland kommer en fis eller rap men han blir inte gladare för det.

Då han i princip suger dygnet runt förutom ngr timmar på natten så gav jag honom napp på dag 5, med ok från barnmorskan. Nappen har han bara fått i nödfall när pappan tagit honom när jag duschat etc.

Kan han ha blivit tuttförvirrad? Detta beteende han hart främst på kvällar annars går amningen hur bra som helst?

Snälla ge mig tips?!

Tack! Vi håller tummarna att det är så för oss oxå! Ska fråga Bvc som kommer på hembesök med, bara rädd att hon kommer säga att vi ska sluta med napp, den är verkligen en räddare i nöden ibland ;)
  • nötskalet
    emmamoa123 skrev 2015-06-04 10:32:36 följande:

Tack! Vi håller tummarna att det är så för oss oxå! Ska fråga Bvc som kommer på hembesök med, bara rädd att hon kommer säga att vi ska sluta med napp, den är verkligen en räddare i nöden ibland ;)

Vi använde napp från det att sonen var 3 dagar, har inte fått höra att det skulle förstöra något med amningen bvc rekommenderar ju bara och har dom inget bra argument så behöver man ju inte lyssna
  • emmamoa123

Tack för svar! Bvc var positiva till napp, bättre än att trösta sig vid bröstet sa hon :)

Min pojk blir så himla sur vid bröstet ibland, alltid tidig kväll/ kväll men nu blev han det även på natten. Jag märker att han är hungrig men blir jättedyr efter några ditt fast han har bra grepp. Så inatt blev jag desperat, tyckte så synd om honom så jag gav honom 30 ml modersmjölkersättning. Han blev nöjd och somnade direkt efter.

Se vad Bvc kommer tycka om detta ;) Fortsätter det så här kanske jag får börja delamma? Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hade ju vart skönt om även maken kunde mata honom....undrar om mjölken inte ät näringsrik nog hmm....

• Tow2Mater
    emmamoa123 skrev 2015-06-10 11:53:15 följande:

Så inatt blev jag desperat, tyckte så synd om honom så jag gav honom 30 ml modersmjölkersättning. Han blev nöjd och somnade direkt efter.

Se vad Bvc kommer tycka om detta ;) Fortsätter det så här kanske jag får börja delamma? Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hade ju vart skönt om även maken kunde mata honom....undrar om mjölken inte ät näringsrik nog hmm....

Ingen erfarenhet av delamning, men mycket erfarenhet av modersmjölkersättning - den ger nöjda barn och nöjda föräldrar!

Skulle du inte själv bli tjuring om du måste sutta och sutta konstant men fortfarande bara vara hungrig, urk.
  • MammAmma

Det är ett vanligt beteende hos nyfödda, de 'tankar' ofta både mat och närhet inför natten och kan bli frustrerade över att flödet inte är lika kraftigt som på morgonen eller dagen. Det kan ick så vara så att han har en ökningsperiod och blir frustrerad över att mjölken just nu inte är tillräcklig. Ha lite is i magen, det går över och blir bättre.

Mjölken blir förövrigt inte tunnare på kvällen, den är tvärtom som fetast på kvällen och natten.

Svar på tråden Sur vid bröstet!