barnbidrag....
Hej
Tror säkert att frågan diskuterats tidigare....
Min 15-åeiga dotter, 16 i höst, ställer högljudda otrevliga krav på att "jag ska ha mitt barnbidrag". Jag lever inte tillsammans med pappan. Sedan vi skildes har jag har fått barnbidraget (2 st) och då har jag stått för allt till 98 %, vi delar på hennes mobilkostnad. Ett år betalade han medlemsavgift på 400 kr. Dottern får 400 kr i månadspeng. Inga krav på vad det ska räcka till. Hon jobbar också varje vecka och har redan i år fått ca 4000 kr i lön. Inga krav på vad de här pengarna ska gå heller. Sommarjobb har hon. I genomsnitt alltså 1200 kr i månaden...och så Vill hon ha bidraget....Jag har sedan november i fjol haft noga koll på hur mycket jag "lagt" ut på dottern (månadspengen o mobil ej inräknad) och det överstiger barnbidraget med drygt 3000. Försöker förklara detta för henne och får kommentaren "pappa handlar faktiskt till mig ibland men han får inga pengar". Jag vet inte vad han köpt eller för hur mycket men 3000 kanske taget i luften (baserat på vad mina "utgifter" översteg bidragen). Pappan hejar på dottern och tycker så klart att hon ska ha barnbidrag och sen studiebidrag. Dottern kommer efter sommaren gå lärlingsprogram och då få 1000 kr/mån i "lön" från skolan.
Dottern starkaste påtryckning är att man måste få prova. Men med ihoptjänade pengar o månadspeng anser jag att hon har mer pengar /månad än vad jag egentligen tycker är lämpligt. Dom hetsigaste diskussionerna kommer alltid när vi gjort stora inköp, nu senast fotbollsskor avslutningskläder + skor och en drös andra kläder = 4500 på en månad. Och så Vill hon ha barnbidraget! Jag kan "avvara" dom här pengarna men jag vill att hon ska förstå att vad är det att prova att ha barnbidraget när hon kommer att ha 2000-3000/månad efter sommaren? Nej jag tycker inte det är lämpligt! Och nu i efterhand retar jag mig som attans på att jag fått barnbidragen. Varken jag eller pappan är välbärgade, normalinkomstagare kan vi nog kallas. Vi lever båda i nya förhållanden, hur deras uppdelning ser ut vet jag inte men jag och sambon har strikt uppdelad ekonomi = han betalar inget som rör mina barn.
Tacksam för råd!