• Lifl

Amning vs. Ersättning

Stör man amningen om man byter ut 1/2 mål (60-70 ml) mot ersättning på kvällen. Jag upplever att vår son inte blir riktigt mätt på bröstmjölken på kvällen och så är det rätt skönt att lämna över EN matning till sambon.

Sonen är 8 veckor, snart 9. Amningen har funkat utan problem. Jag har pumpat lite på kvällen när sonen somnat för att "stressa" brösten. Får ut allt mellan 60-90 ml.

• Svar på tråden Amning vs. Ersättning
  • lövet2

Ja, du stör amningen. I den där åldern är det vanligt att babyn äter timtals på kvällarna, och det är egentligen bra. Babyn växer fort och behöver mer mat. För att brösten ska producera mer, måste babyn äta oftare och längre under en period. Ger du ersättning, så producerar du mindre mjölk i stället för mer.

Du får helt enkelt välja där; vill du ha en fungerande amning, så får du låta bli ersättningen. Är du mer orolig för att din baby svälter, så byter du till ersättning.

• Dixie

jag byte ut kvällsamningen mot ett mål ersättning med mina 3 barn - och det fungerade utmärkt! 

• MammAmma
    lövet2 skrev 2015-06-02 22:36:07 följande:

Ja, du stör amningen. I den där åldern är det vanligt att babyn äter timtals på kvällarna, och det är egentligen bra. Babyn växer fort och behöver mer mat. För att brösten ska producera mer, måste babyn äta oftare och längre under en period. Ger du ersättning, så producerar du mindre mjölk i stället för mer.

Du får helt enkelt välja där; vill du ha en fungerande amning, så får du låta bli ersättningen. Är du mer orolig för att din baby svälter, så byter du till ersättning.

• honeybaby

Det kan bli problem, men det måste inte bli det. Men var medveten om att det är en risk, särskilt när liten inte är så gammal.

• yodi

det kan bli problem om han tycker att det är enklare med flaskan, men det behöver inte bli det.

• Lifl

Tack söta ni som svarat!

Sonen tycker nog inte att flaskan är lättare, eftersom jag använder amningsnapp, så känslan blir nog ungefär likadan. Men jag har gjort så nu det senaste att jag har pumpat ur lika mycket som jag gett i ersättning, och än så länge funkar det. Vissa kvällar har vi inte gett ersättning utan istället gett det som jag pumpat ut dan innan.

Är jäkligt rädd för att amningen ska strula, även om jag tycker att det är pissjobbigt ibland.

• Dijon

Alla bebisar ammar inte i timtal på kvällarna eller överhuvudtaget. Min har alltid varit snabb med maten, några minuter sedan hon var runt 2 veckor och hon ammar än och jag har gott om mjölk. (10 mån)

Svar på tråden Amning vs. Ersättning