• helene 355

Vad behövs för att göra första passet till barn?

Hej, tänkt ev utomlands med min 3 åring i sommar, hur ordnar jag passet? att båda föräldrar skriver på men måste jag ha med något papper som styrker på att de är mitt barn?  kollade på polisens sida men förstod ej.

• Svar på tråden Vad behövs för att göra första passet till barn?
  • Tow2Mater

Vad är det som är otydligt? Se
    polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Passansokan-for-barn-och-ungdomar/

Alla som ansöker, även barn och ungdomar, måste personligen komma till passexpeditionen.

Barn och ungdomar under 18 år måste ha minst en vårdnadshavare med sig vid ansökningstillfället. Vårdnadshavaren ska kunna visa godkänd svensk legitimation.

"Blankett för vårdnadshavares medgivande" fylls i av den andra vårdnadshavaren och bevittnas av någon (Medgivandet ska dateras och får inte vara äldre än en månad.Vårdnadshavares namnteckning ska bevittnas, med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer, av myndig person, dock ej den andre vårdnadshavaren ). Du fyller i blanketten hos polisen (namnteckningen av närvarande vårdnadshavare bevittnar passhandläggaren.)

Gar bada vardnadshavarna gemensamt till Polisen:  Passpersonalen bevittnar namnteckningarna av båda vårdnadshavarna på plats, om giltig svensk legitimation kan uppvisas.
  • helene 355
    Tow2Mater skrev 2015-06-02 01:48:45 följande:

Vad är det som är otydligt? Se
    polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Passansokan-for-barn-och-ungdomar/

Alla som ansöker, även barn och ungdomar, måste personligen komma till passexpeditionen.

Barn och ungdomar under 18 år måste ha minst en vårdnadshavare med sig vid ansökningstillfället. Vårdnadshavaren ska kunna visa godkänd svensk legitimation.

"Blankett för vårdnadshavares medgivande" fylls i av den andra vårdnadshavaren och bevittnas av någon (Medgivandet ska dateras och får inte vara äldre än en månad.Vårdnadshavares namnteckning ska bevittnas, med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer, av myndig person, dock ej den andre vårdnadshavaren ). Du fyller i blanketten hos polisen (namnteckningen av närvarande vårdnadshavare bevittnar passhandläggaren.)

Gar bada vardnadshavarna gemensamt till Polisen:  Passpersonalen bevittnar namnteckningarna av båda vårdnadshavarna på plats, om giltig svensk legitimation kan uppvisas.
    så jag behöver inte ha något papper på att de är mitt barn, han har ju inget pass eller id kort som yrkar på att han är han.
  • Tow2Mater
    helene 355 skrev 2015-06-02 17:32:11 följande:
    så jag behöver inte ha något papper på att de är mitt barn, han har ju inget pass eller id kort som yrkar på att han är han.
    Han har ju personnummer, så namnet finns ju redan i systement linkat till det. Och du och pappan intygar han är den han är, genom att identifiera er. Så funkar det ju vid skaffande av ett barns forsta id kort också. :)

Visst skulle man ju kunna ta med ett random barn och skaffa ett pass om man t ex planerade att kidnappa det, men då finns ju ens eget id-kort länkat till den handlingen.
Svar på tråden Vad behövs för att göra första passet till barn?