• Anonym (Vad ska hända?)

Vad händer/ska hända om man hittar en person död?

Om man hittar en närstående person död i sitt hem där hen legat död en tid, hur ser "kedjan" ut? Hur gör man? Ringer 112 eller 11414 eller vad? Och vad ska hända sedan? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad händer/ska hända om man hittar en person död?
  • Anonym (Vad ska hända??)

Jag är nyfiken vad man kan göra.

• sextiotalist

Jag misstänker att man ringer 11414, eftersom det inte är akut och sedan tar de över.

• Kräsentrio
    sextiotalist skrev 2015-06-01 12:44:02 följande:

Jag misstänker att man ringer 11414, eftersom det inte är akut och sedan tar de över.

Tänk om man får panik och svimmar?

Det är svårt att ge ett konkret svar för att alla vi är så olika och det är individuellt hur man reagerar.

Jag skulle nog ringa 112.
  • Anonym (pica pica)

Jag skulle ringa 11414. En avliden hämtas inte med ambulans utan av en begravningsbyrå.

• Mrs Okänd

Man kan ju ringa 112 om man inte vet hur länge personen varit död. De kan ju annars lotsa vidare, det andra numret kan inte jag i huvudet i alla fall.

• lövet2

En vän till mig hittade nyligen sin granne död. Hon ringde 112 och sade helt enkelt att hon hittat en död person och att ingen ambulans behövde rycka ut, för han var stendöd och kall. 112 skickade ut polisen i stället, för de måste väl kolla så inget brott har begåtts. Jag tror det var polisen som kontaktade begravningsbyrån sedan.

En person som eventuellt legat död ett tag kanske man inte gärna vill gå fram och känna efter puls på. Så man vet ju inte säkert om hen lever eller inte. Speciellt om det är lite mörkt i rummet och man inte ser färgen på personen.

Jag ringde 112 och de skickade ambulans.

Men sedan då, ingen som vet vad som "ska" hända sedan? Anledningen till att jag frågar är för att jag tror det blev väldigt fel i mitt fall och jag vill bara höra hur det ska vara.

Anonym (pica pica) skrev 2015-06-01 12:58:15 följande:
    Jag skulle ringa 11414. En avliden hämtas inte med ambulans utan av en begravningsbyrå.
    Det gjordes inte i det här fallet. Kroppen kördes till ett sjukhus för förvaring innan begravning osv. 
    Anonym (pica pica) skrev 2015-06-01 12:58:15 följande:
    Om du hittade en helt närstående död, skulle du behålla lugnet såpass att du skulle resonera så tror du?
  • Anonym (123)

Jag har varit med om det.

Jag fann min nära anhöriga död på morgonen. I efterhand kan jag säga att jag såg direkt att hon var död och att hon varit så i ett flertal timmar. Det var en enorm chock och jag kunde inte ta in verkligheten just då.

Jag ringde 112 och sa att det var illa (någonstans i chocken tänkte jag att bara ambulansen kommer så blir det bra. Då ordnar det sig). Ambulansen kom och såg att det inte fanns något att göra men de tog sig tid att stanna med mig och prata (jag kommer alltid att vara dem tacksam för det). Efter en stund kom det en doktor (som dödförklarade) och polisen (som rings ut som rutin vid oväntade, oförklarliga dödsfall i hemmet). Några timmar senare anlände personal från begravningsbyrå som körde kroppen till sjukhus för obduktion.

Jag hoppas att du slipper den erfarenheten TS.

• Anonym (123)

Såg nu att du redan upplevt det TS. Beklagar

Svar på tråden Vad händer/ska hända om man hittar en person död?