• solrosen1

Har en dräktig katt. behöver rådgivning från kattkunnig

Hej! Hade en planerad parning på min skogis den 1 april. Det var första dagen hon började yla/löpa. avelskatten fick då stanna inne hos oss i 5 dagar. Jag såg aldrig att någon parning utfördes så jag trodde att inget hänt, men ungefär 3 v efter detta började spenarna svälla och hon är nu regält stor och man känner ungarna i magen röras.

1) Ska jag räkna dräktigheten från första löpdagen?

2) Hon är väldigt orolig och vill ej bajsa eller kissa i sin låda utan göra alla behov ute i rabatten. men nu vet inte jag om jag ska undvika att släppa ut henne?
    (är ju så rädd att hon ska försvinna o föda ute någonstans)
    Hur gör jag?

3) Kan ungarna överleva efter 60 dagar eller är det kritiskt läge?

Tycker att hon äter extremt mycket nu sista dagarna och verkar väldigt trött idag och orolig på något vis men det kan ju åxå bero på att hon ej fått gå ut idag. hon ylar vid ytterdörren och det känns i hjärtat att jag ej får släppa ut henne.
    Kan det göra att hon kan få missfall av oron för att ej få gå ut?

Detta är första gången jag avlar så därav min okunnighet.
    Hoppas på svar!!

• Svar på tråden Har en dräktig katt. behöver rådgivning från kattkunnig
  • viseversa

Du ska INTE släppa ut en högdräktig katt. Hon får gå ut i koppel men inte lös. Risken finns att hon föder ungarna utomhus någonstans. och då kan du kanske inte hiutta dom och inte ha koll på om förlossningen går bra.

• viseversa

Ts läste du itne på ordentligt innan du parade katten? Läste på om hur man tar hand om en dräktig hona och hur man ska göra om förlossningen går fel och vad ett snitt kostar?. Är hon försäkrad för om hon INTE är det kommer ett ev snitt bli vääääldigt dyrt. Hoppas du har pengar att lägga uyt OM det skulle behövas?

• Birmafröken

Jag kan inte tänka mig att detta handlar om registrerad avel med Norska skogkatter...? Sådana katter är inte utekatter, i synnerhet inte så länge de är fertila. Är det en långhårig huskatt du har?

• solrosen1
    Birmafröken skrev 2015-06-01 17:27:59 följande:
    Jag kan inte tänka mig att detta handlar om registrerad avel med Norska skogkatter...? Sådana katter är inte utekatter, i synnerhet inte så länge de är fertila. Är det en långhårig huskatt du har?
    norsk skogskatt med stamtavla, har övertagit denna för 1,3 år sedan då ägarna behandlade katten illa.Hon är hur fin och trygg som helst nu. Har varit på 1 utställning.
    planerad parning. Jag har bara hållit henne inne nu men hon ylar och jamar nervöst vid dörren hela tiden, jag är så rädd att kattungarna i magen kan fara illa av detta. Har hört att om en dräktig hona blir orolig kan förlossningen "hållas igen."
  • solrosen1
    glömde tillägga att hon bara går på altanen o i rabatten
  • solrosen1

Du får ursäkta Birmafråken men jag blev så himla stött av ditt inlägg.Jag har en fin norsk skogskatt med stamtavla och jag gillar inte när du dumförklarar mig, var snäll och gör ej om det.

• Birmafröken
    solrosen1 skrev 2015-06-02 16:25:06 följande:

Du får ursäkta Birmafråken men jag blev så himla stött av ditt inlägg.Jag har en fin norsk skogskatt med stamtavla och jag gillar inte när du dumförklarar mig, var snäll och gör ej om det.

Är du på väg att föda upp en kull registrerade raskattungar borde du veta att rasen heter Norsk Skogkatt. Dvs med norsk stavning utan s mellan skog och katt.

• solrosen1

Jag orkar inte ens komentera detta. Håll dig till ts annars behöver du ej svara i tråden!

• EnAnonumius
    Verkligen?
    Jag känner en ägare till en skogkatt, med stamtavla och som ställs ut i bland, och den är en reggad avelshane han låter den gå ute och den får vara ute och ströva fritt.

Jag tycker bara att det är så jäkla fjantig mentalitet att inneha att är katter reggade avelskatter och renrasiga med stamtavla så "är det inga utekatter".
    Herregud det är för fan djur i första hand med eller utan stamtavla och har rätten att tillgå ett fullvärdigt liv.
    Katterna ger fan i om de har stamtavla och är reggade avelskatter och jada jada jada.  Det är bara vi människor som lägger värde i dessa barnsliga petitesser.

Argh jag ber om ursäkt till TS men jag blir så förbannad på dessa trångsynta människor som använder katter som status och en variant av kuttersmycke, i stället för att låta dem vara just katt i första hand med allt vad det innebär, och kräver att andra skall göra så med.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Birmafröken
    EnAnonumius skrev 2015-06-02 23:02:49 följande:
    Verkligen?
    Jag känner en ägare till en skogkatt, med stamtavla och som ställs ut i bland, och den är en reggad avelshane han låter den gå ute och den får vara ute och ströva fritt.

Jag tycker bara att det är så jäkla fjantig mentalitet att inneha att är katter reggade avelskatter och renrasiga med stamtavla så "är det inga utekatter".
    Herregud det är för fan djur i första hand med eller utan stamtavla och har rätten att tillgå ett fullvärdigt liv.
    Katterna ger fan i om de har stamtavla och är reggade avelskatter och jada jada jada.  Det är bara vi människor som lägger värde i dessa barnsliga petitesser.

Argh jag ber om ursäkt till TS men jag blir så förbannad på dessa trångsynta människor som använder katter som status och en variant av kuttersmycke, i stället för att låta dem vara just katt i första hand med allt vad det innebär, och kräver att andra skall göra så med.
    En fertil avelskatt får inte vara ute på fri tass eftersom det bryter mot kattförbundens regler för en uppfödare att medverka till huskattavel. Gör man det blir man avstängd från möjligheten att registrera kattungar.

När det gäller registrerad avel är det också väldigt noga med katternas hälsa och utevistelse (särskilt på fri tass) innebär en stor smittorisk som man inte kan riskera.

Registrerad avel är den enda kattavel som resulterar i att katter och deras avkommor garanteras bästa möjliga förutsättningar när det gäller omsorg och hälsa, redan från planeringsstadiet, så det är allt annat än "barnsliga petitesser".

Raskatter är lika mycket katt som huskatter är. Skillnaden ligger i hur uppfödningen går till, och jag vet vilken sorts uppfödning som har katternas bästa i fokus.
  • Majsan70

Du räknar dräktigheten från första dagen katterna släpptes ihop om du inte sett nån parning. 
    Katter går dräktiga i 63-68 dagar på ett ungefär med ett spann på ett par dagar åt vardera hållet. ( mina katter brukar föda runt dag 68-69)
    Självklart skall mamma katt vara inne hela tiden av flera olika skäl. 

I övrigt rekommenderar jag alla att läsa på INNAN! Har du  mamma och pappa katt blodgrupperade? Har du koll på HCM/RCM och andra sjukdomar som är vanliga hos Skogkatter? Har du gett rätt mat för dräktig hona? Är du i övrigt beredd för en kull med kattungar? Honan får inte lämnas ensam dagarna runt BF och du behöver ha ersättning hemma omifall att. Boplats måste förberedas. Ja det finns massor man måste kunna innan man tar en kull om det skall vara säkert och seriöst för både katterna och blivande köpare. Glöm inte avelsförsäkring på honan så att kattungarna får en dolda fel försäkring med sig!

Vad gäller att katten är orolig så kan det ju helt enkelt vara så att den behäver aktiveras bättre inne? Den kan ha förärkar osv osv. 

Lycka till!

I övrigt vet jag faktiskt ganska många uppfödare som låter sina avelskatter vistas utomhus även om jag aldrig släpper mina utanför deras rastgård. 

• solrosen1

Nu har vi fått 2 jättefina friska kattungar!!!. 1 föddes här hemma och den andra togs ut med kejsarsnitt då det tog mer än ett dygn utan att den kom ut. Båda är friska och mamma katt är nöjd! Vi ska behålla båda två själva,

Hälsningar:  världens lyckligaste kattägare!!!!

Svar på tråden Har en dräktig katt. behöver rådgivning från kattkunnig