• CeciliaGibson

Sluta amma, värk från h-vetet... HJÄLP!

Jag fick barn nr 2 för 5 dagar sedan och bestämde mig för två dagar sedan att sluta amma helt.

Nu är det så att barnmorskan jag pratade med om detta sa åt mig att ta på mig en jätte tight sport-bh så dom inte skulle få utrymme att växa och vilja producera mer mjölk.

Nu gör det så vansinnigt ont att jag inte kan sova på nätterna!

Behöver tips och råd hur ni har gjort för att värken ska gå över utan att stimulera brösten på något sätt..

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Sluta amma, värk från h-vetet... HJÄLP!
  • Lena

Töm brösten lite och akta dig för mjölkstockning. Ta genast av dig bh-n. Mjölkproduktionen anpassas efter hur mycket som mjölkas ur inget annat, därför är det bäst att minska gradvis eller mjölka ur tills det slutar spänna.

• Anonym (:))

Precis sakta men säkert.. Ta bort bh och ställ dig i en varm dursh... Låt det komma ut... Så gör du det när det behövs, tills det känns bekvämt... Du behöver alltså inte tömma helt... Lite lite och tillslut upphör det... Så gjorde jag iallafall :) lycka till :)

• Anonym (?)

Antar att du fått tabletter som ska stoppa mjölkproduktionen?

Jag tycker du ska prata med amningsrådgivningen.

• Pentra

Men, varför vill du sluta att amma ditt nyfödda barn??? ... Mvh, Pentra

• CeciliaGibson
    Anonym (?) skrev 2015-06-01 07:29:37 följande:

Antar att du fått tabletter som ska stoppa mjölkproduktionen?

Jag tycker du ska prata med amningsrådgivningen.

Jag har inte fått tabletter... Det enda råd jag fick var att pressa på mig en liten sport-bh och låta dom vara helt och hållet.

Ringde nu och skulle ringa igen om 10 min.
  • CeciliaGibson
    Pentra skrev 2015-06-01 07:36:48 följande:

Hej Petra.

För att det har uppstått så mycket problem med själva amningen och jag vill inte hamna i en stressad och mörk period som jag gjorde med första barnet.

så nu väljer jag att inte amma innan det blir för påfrestande psykiskt.
  • Dockan

Jag må vara väldigt pro amning. Men när man läser kommentarer som Pentras undrar man vad det är för fel på folk?!

Som någon sa, mjölka ut så lite som möjligt... Inget åtsittande. Värme. Bebisen hud mot hud på bröstet så kommer du nog självläcka mycket av övertrycket.

Det är säkert så att dun mjölk just runnit till om du är på dag 5 så då är det mycket vätska i vävnaderna som svullnar pga det - inte bara mjölk. Inte så mycket att göra åt. Gör ju ont även om man ammar. Ipren + alvedon och lyssna på amningsmottagningen. Krya på dig!

• The TARDIS
    Pentra skrev 2015-06-01 07:36:48 följande:

Inte din ensak, och det var inte det tråden handlade om heller.
  • CeciliaGibson

Tack för alla förslag och tips! Jag ska testa ställa mig i en varm dusch sedan och "smeka" ut lite utan att klämma... Men tror jag fortsätter med sport-bh'n efter det och bara försöker härda ut några dagar till...

• Madeleneh

Hade väldigt spända och ömmande bröst när jag slutade amma. Det gick fort över, ca 1 vecka. Ställ dig i en varm dusch och pumpa ut ytterst lite mjölk. En tight bh är inte att rekommendera för då kan du nog riskera att få mjölkstockning. Använd inte bröstpump och tömm inte för mycket då du stimulerar mjölkproduktionen. Ta smärtstillande, för att lindra värken.

• Lena
    CeciliaGibson skrev 2015-06-01 10:09:53 följande:

Tack för alla förslag och tips! Jag ska testa ställa mig i en varm dusch sedan och "smeka" ut lite utan att klämma... Men tror jag fortsätter med sport-bh'n efter det och bara försöker härda ut några dagar till...

Men sportBH är rent idiotiskt, det gör bara mer ont och minskar inte produktionen. Prata med någon kompetent och inte den du pratade med förut. Har det inte gått över begär recept på piller som stänger av mjölkproduktionen.

Kan du tänka dig att trappa ner amningen lite så kan du amma ett par gånger om dagen bara i en vecka så kommer produktionen minska skonsamt.
  • Pentra
    The TARDIS skrev 2015-06-01 08:51:19 följande:
    Inte din ensak, och det var inte det tråden handlade om heller.

TS hade inte behövt svara om hon inte hade velat. Jag ställde inga krav på att hon var tvungen. Hennes svar underlättade dock för mig att ge svar och tips tillbaka angående vad tråden handlar om, men eftersom jag tydligen trampade på en sur och öm tå någonstans så väljer jag att avvika från tråden, och lämna TS och babyn åt deras öde, utan vidare kommentarer i ämnet och hoppas att alla är nöjda med det... ... /Pentra
  • Anonym (mjölk)

Hej! Detta kanske kommer låta konstigt. Men jag har gjort detta på mig o fungerade bra då. Jag gjorde på samma sätt som när jag sinlägger mina mjölkkor. De får ju absolut inte få mastit (stockning).

Först uppehåll på 24h sen hel tömning. Uppehåll 36 h sen hel tömning som upprepas tills mjölken stannar upp. Kanske tar en vecka. Det slutar produceras om man låter det går minst ett dygn.

Låter lustigt att jämföra med en ko men det fungerar iaf där o på mig . Tror inte på att inte tömma ur något alls för då är det nog stor risk för stockning. :)

• CeciliaGibson

Nu tog jag av mig den trånga sport-bh'n och bara det var himmelriket! Sedan klev jag in i duschen och började duscha varmt på dom innan jag började "smeka" in mot bröstvårtorna... När jag började känna på dom så var dom extremt hårda på större delen av hela brösten... Det tog kanske 5-10 minuter innan det ens började rinna ut något.

Grät som tusan och ville inte kliva ut ur duschen någonsin!

Nu har jag en sport-bh som inte ger något stöd alls och trycker inget!

Vilken skillnad!

Nu är det väl bara att fortsätta så tills brösten och kroppen inser att dom ska ge upp att producera mjölk...?

• Dockan

Precis! Tycker det är vettigt att ta bort BHn, det gör bara att du riskerar stockning.

Själv håller vi på och trappa ner nu och gör som anonym mjölk gör. Typ fast vi länger med ett par h bara... Låter det gå längre och längre mellan amningarna. Vi är uppe i ca 24 h, då äter han ett mål (typ helt inte bara värsta), sen går set 26 till nästa osv. Upplever lite spänt (måste det dock bli om det ska signalera stopp) men inte stockningakänslor. Gör såhär eftersom pump tyvärr inte fungerar på mig längre, släpper bara till bebisen. Jag "måste" inte heller vara färdig till någon viss dag utan trappar ner då han börjat med vanlig mat..., skonsamt för både mig och liten. Du kan ju göra samma eller liknande om du orkar? Om jag förstod dig rätt var det mer amning ur det långa loppet som skulle fresta mycket? Typ hobbyamma det du vill och när brösten spänner, gradvis kommer ju ersättningen tränga ut all amning men risken för stockning blir obetydlig. Dessutom kan man ju uppleva amning utan press som näring som ganska mysig, om det nu inte är amningen i sig som ger dig problemen.

Ingen press alltså, bara ett förslag. Så jäkla lött för mig att tycka som aldrig upplevt smärta i samband med amning. Men sömnbristen blir ju brutal och ligger man i risk för depression blur det ju ohållbart.

Medicin som stoppar mjölkproduktionen har i studier visat sig ineffektiv eller helt enkelt lika effektiv som att trappa ner och få ut det värsta. Däremot kanske syntocinon för att få ut mjölken när du duschar? Prata med BVC.

• CeciliaGibson

Nu vet inte jag om jag redan fått stockning...

Har som sagt duschat och för någon timma sedan värmde jag en vetekudde och höll på brösten sedan "smekte" ut lite mjölk.

Nu hjälper det inte särskilt mycket med Alvedon och Ipren... Men försöker att härda ut, bara jag kan sova i natt... Så har man stått ut ännu en dag.

Men hur/när märker man att det ger med sig...? Att man ser ljuset i tunneln...?

Man kan inte fungera normalt så här plus att jag inte hört något från min vårdcentral under hela dagen och nu har dom väl stängt.

• Dockan

För mig låter det mer som när mjölken rinner till... Gör den ofta runt dag 3-5 och brösten blir knallhårda och gör ont. Fast det är ju inte mjölk utan vätska i vävnaden, en form av inflammation.

Har du feber? Jag har aldrig haft riktig stockning bara början till. Då fick jag feber, frossa och ont i kroppen. Just frossa får man ofta då mjölken rinner till också...

• CeciliaGibson
    Dockan skrev 2015-06-01 16:55:26 följande:

För mig låter det mer som när mjölken rinner till... Gör den ofta runt dag 3-5 och brösten blir knallhårda och gör ont. Fast det är ju inte mjölk utan vätska i vävnaden, en form av inflammation.

Har du feber? Jag har aldrig haft riktig stockning bara början till. Då fick jag feber, frossa och ont i kroppen. Just frossa får man ofta då mjölken rinner till också...

Nej jag har inte fått feber... Trodde jag hade fått det då jag frossade men ingen feber så då är det nog som du säger.

Jag håller ut någon dag till, barnmorskan ringde nu på eftermiddagen och frågade hur det var och sa att jag skulle ringa om det blev helt omöjligt ont etc. Och så skulle hon ringa imorgon igen och kolla läget...
Svar på tråden Sluta amma, värk från h-vetet... HJÄLP!