Precis! Tycker det är vettigt att ta bort BHn, det gör bara att du riskerar stockning.
Själv håller vi på och trappa ner nu och gör som anonym mjölk gör. Typ fast vi länger med ett par h bara... Låter det gå längre och längre mellan amningarna. Vi är uppe i ca 24 h, då äter han ett mål (typ helt inte bara värsta), sen går set 26 till nästa osv. Upplever lite spänt (måste det dock bli om det ska signalera stopp) men inte stockningakänslor. Gör såhär eftersom pump tyvärr inte fungerar på mig längre, släpper bara till bebisen. Jag "måste" inte heller vara färdig till någon viss dag utan trappar ner då han börjat med vanlig mat..., skonsamt för både mig och liten. Du kan ju göra samma eller liknande om du orkar? Om jag förstod dig rätt var det mer amning ur det långa loppet som skulle fresta mycket? Typ hobbyamma det du vill och när brösten spänner, gradvis kommer ju ersättningen tränga ut all amning men risken för stockning blir obetydlig. Dessutom kan man ju uppleva amning utan press som näring som ganska mysig, om det nu inte är amningen i sig som ger dig problemen.
Ingen press alltså, bara ett förslag. Så jäkla lött för mig att tycka som aldrig upplevt smärta i samband med amning. Men sömnbristen blir ju brutal och ligger man i risk för depression blur det ju ohållbart.
Medicin som stoppar mjölkproduktionen har i studier visat sig ineffektiv eller helt enkelt lika effektiv som att trappa ner och få ut det värsta. Däremot kanske syntocinon för att få ut mjölken när du duschar? Prata med BVC.