• Anonym (Hur)

Hur ändrar man på mansdiskriminerande lag?

Jag har funderat ett tag på den här lagen om kroppsvisitering där kvinnor har rätt att begära en kvinnlig polis men män får inte begära ett visst kön. 

Skyddsvisitering där det är fara för liv får ju alla göra men kroppsvisitering när det kommer till kvinnor får ju bara kvinnor göra. 

Jag tycker detta är ett solklart fall av diskriminering på grund av att man har ett visst kön. Vissa män och kvinnor bryr sig säkert inte, men vissa av båda kön gör nog det och varför ska då bara kvinnorna ha rätten att begära en av samma kön. 

För mig är det obegripligt. 

Om jag nu vill göra något åt det och försöka påverka detta. Vem eller vad ska jag skriva till? Hur börjar man? Hur går man tillväga för att förändra något konkret som alla tjatar om att man ska?

• Svar på tråden Hur ändrar man på mansdiskriminerande lag?
  • BCH52

Jag är osäker om det är reglerar i lag att kvinnor kan kräva att det är kvinnlig personal som visiterar eller om det är en föreskrift som berörd myndighet utfärdat.

Lagar - stiftas av Riksdagen (vänd dig till en riksdagsman-/kvinna

Föreskrift- vänd dig tii berörd myndighet (Polisen/Tullen)

I övrigt håller jag med dig i sak, det borde inte vara någon skillnad.

• Anonym (Hur)
    BCH52 skrev 2015-05-29 14:24:37 följande:

Jag är osäker om det är reglerar i lag att kvinnor kan kräva att det är kvinnlig personal som visiterar eller om det är en föreskrift som berörd myndighet utfärdat.

Lagar - stiftas av Riksdagen (vänd dig till en riksdagsman-/kvinna

Föreskrift- vänd dig tii berörd myndighet (Polisen/Tullen)

I övrigt håller jag med dig i sak, det borde inte vara någon skillnad.

Lag 1990:217 om skydd för samhällsviktiga anläggningar. 
    T.ex. flygplats säkerhetskontrollen.

Paragraf 15.

15 § Kroppsvisitation får inte göras mera ingående än vad ändamålet med åtgärden kräver.
       Kroppsvisitation, som är av mera väsentlig omfattning, skall såvitt möjligt genomföras inomhus i ett avskilt rum och i vittnes närvaro.
       Kroppsvisitation av kvinnor får inte utan synnerliga skäl genomföras eller bevittnas av andra än kvinnor, läkare eller legitimerade sjuksköterskor. Ytlig kroppsvisitation som bedöms nödvändig av säkerhetsskäl och som endast avser sökande efter vapen eller andra farliga föremål får dock genomföras i annan ordning.

• Ciciri

Fast tänk lite nu. Män är starkare än kvinnor, och kvinnor har i alla tider utsatts för våldtäkt och olika typer av sexuellt utnyttjande från män. Självklart vill vi därför inte ha en ordning, där en manlig vakt eller väktare av något slag kan beordra in en kvinna på ett rum, dra ner hennes trosor och gräva i vaginan. Det måste du väl förstå?

Tvärtom är lite annorlunda, eftersom du även om du hamnar på sjukhus t.ex. lär bli tvättad av kvinnliga sjuksköterskor och undersköterskor, och även få hjälp med urinkateter etc..

• Anonym (Hur)
    Ciciri skrev 2015-05-29 15:11:39 följande:

Fast tänk lite nu. Män är starkare än kvinnor, och kvinnor har i alla tider utsatts för våldtäkt och olika typer av sexuellt utnyttjande från män. Självklart vill vi därför inte ha en ordning, där en manlig vakt eller väktare av något slag kan beordra in en kvinna på ett rum, dra ner hennes trosor och gräva i vaginan. Det måste du väl förstå?

Tvärtom är lite annorlunda, eftersom du även om du hamnar på sjukhus t.ex. lär bli tvättad av kvinnliga sjuksköterskor och undersköterskor, och även få hjälp med urinkateter etc..

Lagen gäller inte sjukhus och vård.
    Lagen gäller skydd för samhällsviktiga anläggningar. Idag arbetar fler män än kvinnor som skyddsvakter, säkerhetskontrollanter m.m. men trots det så har kvinnor en laglig rätt att begära in en kvinna. 

Ingen förespråkar att ta bort rättigheten utan att behandla alla individer lika oavsett kön.

Det är orimligt att ett land som säger sig värna så mycket om jämställdhet som Sverige tillåter att en individ som inte vill klä av sig naken inför en person av annat kön får begära samma kön om personen råkar vara kvinna, men om personen inte vill klä av sig naken framför en person av annat kön och råkar vara man så har man ingen rättighet till det. 

Könet ska inte styra utan det borde vara lika för alla och ge alla en självklar rätt att slippa klä av sig naken inför motsatt kön.

• asta66
    Ciciri skrev 2015-05-29 15:11:39 följande:

Och som kvinna så kan en man hjälpa dig att tvätta dig eller sätta kateter på dig. Men jag tänkte på att ordningsvakter inte har det bästa ryktet. Och att det kanske är juridik som ger kvinnor rätt att få en kvinnlig vakt vid kroppsvisitation. för tänkt hur  många som skulle anmäla !
  • BCH52

Tack TS, ser att du hittat relevant lagrum (jag var nog lite för lat för att leta). Håller fortfarande med om principen att man ska kunna välja om man vill bli visiterad av person av sitt eget kön, att det liksom det mesta man strävar mot, att göra lagar könsneutrala där det inte är orimligt.
    Jag tror dock att detta är något som hänger kvar och att förändring kommer. Skriv till din riksdagsman/-kvinna!

• lebowski

Jag som man skulle hellre låta en kvinna visitera mig än en man. En man riskerar alltid vara en sjuk typ som går igång på att ta på andra, oavsett om du är man eller kvinna. Skulle jag exempelvis vara en kvinna så skulle jag aldrig låta mig undersökas av en manlig gynekolog. Män är i grunden djuriska i sitt beteende och har svårt att skilja på sitt egna och andras intresse.

• Anonym (Hur)
    lebowski skrev 2015-05-29 17:34:19 följande:

Jag som man skulle hellre låta en kvinna visitera mig än en man. En man riskerar alltid vara en sjuk typ som går igång på att ta på andra, oavsett om du är man eller kvinna. Skulle jag exempelvis vara en kvinna så skulle jag aldrig låta mig undersökas av en manlig gynekolog. Män är i grunden djuriska i sitt beteende och har svårt att skilja på sitt egna och andras intresse.

Helt ok. Jag vill inte heller skriva lag som tvingar en man visitera en man, eller tvinga en kvinna visitera en kvinna. Men man ska ha möjligheten att vägra det om man är en person som inte gillar det.

Det blir fel om man utgår från sig själv och tycker att alla andra är likadana. 
  • Anonym (Hur)

Möjligheten att begära det borde det stå för att inte låta konstigt.

Svar på tråden Hur ändrar man på mansdiskriminerande lag?