• mz2009

Tre kattungar, två fungerande spenor med mjölk, hjälp?!

Vår unga katthona fick för 2 dygn sen tre stycken kattungar, vårat problem är att honan endast har två fungerande vårtor som ger mjölk och som nr 1 och 3 har tagit som sina favoriter. Unge nr 2 föddes med svansen först och honans värkar upphörde så fick hjälpa denna ut samt få igång den igenom massage efter att ha verkat illa ute. Märkte tidigt i går att h*n ej får komma intill och dia, när vi höll undan de andra två så orka den heller inte suga tag så blev fort iväg för att köpa ersättning som vi har stödmatat med.
    Nu är den lille mycket piggare, beter sig precis som de andra och har gått upp från 70 till 78 gram sen igår

Men ! Det är ett himla bråk om dessa spenor som ger mjölk.. kan ej få igång mjölken på de andra vårtorna trots försök, pga att honan antagligen fick juvercancer under dräktigheten som gjort att det är knölar där de övriga vårtorna sitter tyvärr :( 
    Är lite fundersam över om man ska låta de turas om, ifall alla får i sig tillräckligt? Eller fortsätta göra ett undantag för denna unge och stödmata? De andra två är inte alls pigga på flaskan och skriker så mamman blir otroligt stressad. Synd dock för så fort h*n fått ersättning vill den gärna lägga sig och snutta trots att den får i sig tillräckligt med mängd mat enligt bruksanvisning för KMR. 

Vad tycker ni? Vågar man chansa att dessa tre liv kan turas om för de två vårtorna? De vill ju gärna dia samtidigt också Tungan ute

Tack på förhand !

• Svar på tråden Tre kattungar, två fungerande spenor med mjölk, hjälp?!
  • Guldbarb

Funderar gällande knölarna, är du säker på att det är juvertumörer och inte mjölkstockning? För kattens skull hoppas jag att det inte är juvertumörer då de ofta växer väldigt snabbt. Mjölkstockning kan ni hjälpa henne med (om det är det) genom att ha på värme och försiktigt massera en stund varje dag.

• mz2009

Tyvärr så växte dessa knölar snabbt under tiden hon var dräktig, kontakt med veterinär som ansåg att det lät som detta men eftersom hon mådde och mår hur bra som helst förövrigt har vi väntat med att undersöka.ska göra detta när ungarna blivit äldre så vi även kan kastrera om det vore så i o med att nästa kull säkerligen skulle bli större och tror inte hon kommer fixa med mjölken då heller.

De andra kattungarna väger mellan 95-102 gram (ville ej va stilla på vågen Flört ) medans den minsta väger 78 även nu några timmar senare. Så vi fortsätter stödmata men är väldigt frustrerande för h*n vill så gärna komma intill de två vårtor som ständigt är upptagna utav de större syskonen..
    Bara att fortsätta med detta? H*n får 2,5 ml varannan timme o suger i sig de jättefort men är det möjligt att h*n fortfarande är hungrig i o med att den söker sig till spenorna direkt när den kommer till mamma igen? Kan man övermata en kattunge? Rädd för problem med magen. 

• Guldbarb

Jag skulle avvakta och ge ungen en chans att själv dia från mamman. Jag har själv haft en liten som slogs med de största i kullen om spenorna, den ungen gick upp stadigt i vikt ändå och blev en av de tuffaste trots dens storlek. Passa på när de andra sover att lägga den lite extra vid spenorna. Att den snuttar efter att ni matat kan ha med instinkter och tryggheten att göra också.
    Väg ungen två gånger om dagen och går hon inte upp i vikt stödmata lite och se om hon kommer igång bättre med diandet, ibland räcker det med enstaka stödmatningar.

• mz2009

Ja man kanske borde satsa på det, skulle däremot vilja få upp h*n lite mer i vikt och inte lägga ner stödmatningen helt.. vet du ifall de är möjligt att övermata? Tänkte om vi stödmatar med jämna mellanrum och det nu kanske är så att den får i sig lite ifrån mamman ibland när man inte ser.. Tungan ute ?

• Guldbarb

Jag tänker mer att stödmatningen kan störa ungen från att få igång diandet, om ni gärna vill stödmata så ge inte full dos så att säga utan ge hellre lite mindre så att den kommer igång själv till att äta.
    Den jag hade som vägde lite vid födseln låg på 60gram (de andra låg på 100gram) där hade de däremot fullt fungerande spenar men de var fler ungar som slogs om dom.
    Försök ge ungen plats till att dia i stället för att stödmata så länge den går upp i vikt är det ingen fara.

• mz2009

Okej, jätte tack för dina svar Glad
    Nu har den lilla faktiskt fått komma in till när de andra två blev färdiga! är inte säker på om den får i sig så mycket men är också rädd för att stödmata för mycket som du säger så att den kanske tappar diandet helt.
    Tror du det är bäst att ge varannan timme med mindre ersättning eller ge samma mängd fast kanske var 4 timme? 

• Guldbarb

Just nu har ju honan även endel råmjölk som det är väldigt bra om den lilla får i sig för imunförsvaret. Så hellre att ni lägger ungen vid spenorna och försöker få den att dia varannan till varje timma och försöka undvika stödmatningen så mycket som möjligt. Men vill ni verkligen stödmata ändå skulle jag erbjuda ungefär halva mängden efter att ungen fått möjlighet att dia ca varannan till var tredje timma och vara noga med att den går upp i vikt. Men för ungens del är det mycket bättre om den får i sig mammans mjölk både då för imunförsvaret och för di tekniken. Men ha koll på vikt och ungens allmäntillstånd.

• mz2009

Har sett den minsta komma intill och dia flera gånger, så har lagt stödmatningen på hyllan, också för att honan inte ska ge mindre mjölk.
    Nu är jag mest fundersam över om det fungerar att dessa tre delar på två spenor??
    Honan är väldigt stressad när två st diar och en skriker för fullt så hon kommer inte riktigt till ro med dom. Har varit iväg och köpt annat foder samt ägg för att ge äggulan och kokt fläskfärs för att få hennes mjölkproduktion att hålla igång som bäst, några fler tips på det?

• Guldbarb

Det bör inte vara något problem för de att dela så länge hon har tillräckligt med mjölk. Det blir lite extra stressat för henne och det kommer bli lite extra kivandes men så länge alla fortsätter gå upp i vikt är det ingen fara. Ungar brukar ändå ha en tendens att vilja slåss om samma spenor oavsett hur många lediga det finns, tills de blir lite större då de brukar skaffa en favorit och den delen går ju inte riktigt för era men så länge vikten ökar är det lugnt.
    Jag har aldrig gett något för att öka en honas mjölkproduktion faktiskt så där vet jag inte riktigt. Lättaste sättet dock för att ha koll på sånt är vikt på ungarna, den säger rätt mycket, samt ungarnas allmäntillstånd. De ska vara pigga, låta och kivas med varandra.

Svar på tråden Tre kattungar, två fungerande spenor med mjölk, hjälp?!