• MissCin

Skola för 11-åring med ADHD/Asperger?

Hej!

Har en 11-årig son som i höstas diagnosticerades med ADHD/Asperger. Hans skolsituation är rent utsagt bedrövlig, och vi ser oss nu om efter en annan skola. Vi bor just nu norr om Sthlm, men kommer flytta in till närförort så fort vi hittar en passande skola.

Kan ni rekommendera någon? Gärna med hög lärartäthet och små grupper!

• Svar på tråden Skola för 11-åring med ADHD/Asperger?
  • Birgitta02

Vore det inte också lämpligt att få en assistent till honom? Känns solklart att han ska ha det.

• MissCin

Han har en assistent, men det funkar tyvärr inget vidare. Självklart vill vi att han ska fortsätta ha det, men att gå i den kommunala skola han gör nu är omöjligt... De har lämnat honom sittandes ensam i ett grupprum hela dagar, utan att ens ta med honom till lunchen... :( Och det är bara ett axplock...

• Birgitta02
    MissCin skrev 2015-05-27 15:26:56 följande:

Han har en assistent, men det funkar tyvärr inget vidare. Självklart vill vi att han ska fortsätta ha det, men att gå i den kommunala skola han gör nu är omöjligt... De har lämnat honom sittandes ensam i ett grupprum hela dagar, utan att ens ta med honom till lunchen... :( Och det är bara ett axplock...

Men vad gör assistenten då? Så kan han ju inte ha det.
  • jesslin

Hej, jag tipsar dig om att gå in på stockholm stad och kolla. Där kan man se vilka specialskolor som finns i Stockholm. Hitta och jämför skolor. www.stockholm.se/-/Jamfor/&slumpfro=314628089

Det finns 9 specialskolor för hans åldersgrupp. Är tanken att han ska gå i en sådan? 

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • MissCin
    jesslin skrev 2015-06-03 06:27:26 följande:

Hej, jag tipsar dig om att gå in på stockholm stad och kolla. Där kan man se vilka specialskolor som finns i Stockholm. Hitta och jämför skolor. www.stockholm.se/-/Jamfor/&slumpfro=314628089

Det finns 9 specialskolor för hans åldersgrupp. Är tanken att han ska gå i en sådan? 

Tack för tipset!

Ja, det är så vi tänkt. Vi har ett möte bokat med en skola i nästa vecka, får se hur det går.
Svar på tråden Skola för 11-åring med ADHD/Asperger?