• Jupiter

Fästing på katt- vad gör man?

Min katt har fått en fästing som troligtvis suttit någon dag och numera blivit rätt så stort och när jag söker information på nätet så säger man att man ska försöka få bort den innan den sätter sig.
    Men nu har den satt sig och jag vet inte om man bör låta den vara eller om man ska ta bort den?
    Hur har ni gjort när fästingen verkligen satt sig fast och suttit under en period? försvinner den av sig själv eller har ni plockat den?

• Svar på tråden Fästing på katt- vad gör man?
  • Grus grus

Plocka bort den. I djuraffär eller hos veterinär säljer de det bästa. Ser ut som en pytte pytte liten kofot och är det bästa om man är ovan att plocka fästingar för hand.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Freya

Jag tar alltid bort dem. Har små kofotsliknande borttagare från O'Tom, funkar otroligt bra; snabbt och enkelt snurrar man bort fästingar oavsett storlek.

• viseversa

Du plockar självklart bort alla fästingar du hittar på dig eller dina djur, att du ens funderar på att låta dom sitta kvar?

• Tonensu

Ta bort och titta så du fick med allt innan du slänger iväg fästingen. Bra sätt är att se om den kryper. Viktigt att alla ben kommer med. Ofta sitter de som sten, men om du tar en pincett eller fästingpenna och går så långt ner som möjligt intill huden sen vrider/snurrar lite innan du drar bort så brukar det vara enklare. Fy vilka äckel till djur 8/

• Drottningen70

Tar bort den så klart. Vilken otroligt korkad fråga.

• Jupiter

Tack för svar alla ni som gav riktiga svar.
    Jag har aldrig haft en fästing, sett en fästing eller tidigare stött på det djuret så jag hade ingen aning om hur jag skulle göra och jag tycker inte det är korkat att be om råd.
    Men återigen tack alla ni som gav ett riktigt och schysst svar Glad jag uppskattar det verkligen och jag kan berätta att jag tog en pincett och fick ut fästingen utan att jag såg något som var kvar.

• Starka

Rekommenderar verkligen dom små pladtkofötterna dom någon nämde innan suveräna behöver inte oroa sig för att nåt blir kvar och gör inte ont. Fick tyvärr prova på mig själv blääää äckliga djur men de gick snabbt o smärtfritt. Tror dom heter O'tom

Nåt förebyggande är inte heller fel tex bärnstenshalsband om katten är långhårig eller frontline

• MeAngeleyes

Och viktigt!!! När ni plockat bort dom så ska dom brännas, annars dör dom inte!

• Tonensu
    MeAngeleyes skrev 2015-05-27 00:23:51 följande:

Och viktigt!!! När ni plockat bort dom så ska dom brännas, annars dör dom inte!

Låter väldigt äckligt. Toalettstolen är bra annars :)
  • Pentra

Självklart skall man plocka bort den. Om man inte är nitisk nagelbitare så går det bra att plocka bort den med fingrarna. Jag brukar greppa så nära huden som möjligt och dra och vrida lätt i samma rörelse när jag tar bort fästingar. Ett snäpp-/klickljud som uppkommer indikerar att hela fästingen, med huvud och allt, är ute. Sedan så slänger jag in den/dem i vedpannan. Är de små nymfer, typ, som inte hunnit fyllas mad blod, så krossar jag dem med ovansidan av tumnageln mot ett hårt underlag. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Fästing på katt- vad gör man?