vaknar på rygg
Vissa gånger när jag vaknar har jag vänt mig på rygg i sömnen. Det spelar ingen roll hur mycket kuddar jag bullat upp med, så vaknar jag ibland på rygg ändå på morgonen, rör mig mycket i sömnen omedvetet.
Varje gång det här händer får jag en sån stark oro att barnet ska ha fått syrebrist och fått någon slags hjärnskada. Och om den inte rör sig på en stund så tror jag att det helt enkelt har dött. Jag är så rädd att fråga min barnmorska om det här, för jag är rädd att inte få ett utförligt svar utan mer svävande.
Det jag undrar är, hur farligt är det egentligen att sova på rygg? Är chansen stor att barnet kan dö eller få hjärnskador på grund av detta?
Min graviditet är i övrigt normal, jag är i v.33. Jag känner inget obehag själv av att ligga på rygg, men vissa verkar säga att barnet känner av syrebristen ändå eftersom man sett att hjärtljuden går ner på ctg-mätningar där kvinnan legat på rygg.
Jag skulle bli jättetacksam om du kunde svara utförligt på min fråga och förklara en gång för alla, hur det verkligen ligger till med att sova på rygg. Jag förstår att man inte ska det, men hur farligt är det?