• Cal XVI Gustf

SD röstar oftast som S och MP i riksdagen

Under förra mandatperioden hävdades det flitigt att SD oftast röstade med Alliansen.

Hur ser det då ut nu med en annan regering? Det har man tittat på hos Politologerna, en blogg som drivs av bla några av de experter som brukar kommentera politik i TV:

politologerna.wordpress.com/2015/05/22/sverigedemokraterna-rostar-oftare-med-socialdemokraterna-an-med-moderaterna/

När vi nu har en annan regering är situationen annorlunda. Jag har därför med hjälp av riksdagens öppna data tittat på hur partierna röstat i riksdagen under innevarande riksdagsår, i sammanlagt 371 voteringar. Resultatet visas i diagrammet nedan. Man kan där se att SD nu oftare röstar på samma sätt som S och MP, än på samma sätt som allianspartierna.
    ...
    Ännu tydligare blir mönstret om man isolerar de frågor där Socialdemokraterna och Moderaterna röstat olika, vilket de gjort 129 gånger. I 51% av fallen där S och M var oense röstade SD med S, och i bara 22% av fallen med M.

Vad kan den här omsvängningen bero på?

• Svar på tråden SD röstar oftast som S och MP i riksdagen
  • sverker11
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-25 12:34:19 följande:

Vad kan den här omsvängningen bero på?

Dom vill väl tillhöra den vinnande sidan.
  • Gert

SD röstar i sakfrågor och man måste jämföra sakfrågorna. Jag är säker på att SD röstar likadant i dom flesta sakfrågorna som de har gjort tidigare. Sen lägger regeringen ner sina förslag när dom vet att de inte kommer få majoritet i riksdagen, den taktiken körde alliansregeringen med också.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Mentat

En viktig anledning är att det finns en filtreringseffekt i vilka frågor som föreläggs riksdagen. Om en minoritetsregering, oavsett färg, får reda på att oppositionen är enad mot den lägger den förstås inte fram sitt förslag inför riksdagen och ber om att få förlora.

I stället arbetar man om sitt förslag, försöker kanske få något av oppositionspartierna att nappa eller försöker få in det i budgeten så att det inte skall kunna fällas som enskilt förslag (även om de rödgröna och (sd) gjorde just det)

Det här försökte jag förklara förra mandatperioden när vänstersympatisörer triumferande ropade ut att "(sd) stödde Alliansen". Dels var det fel och dels har man den här filtreringseffekten. Lustigt förresten att det har blivit tyst om det där med att (sd) är lierade med Alliansen...

Svar på tråden SD röstar oftast som S och MP i riksdagen