• anonymtjej1

1 åring. Behöver tips på mat . Vägrar äta

Min dotter är nu 1 år och hon har krånglat med maten enda sen 6 månader och hennes vikt började plana ut vid 9 månader och hon fortsätter gå ner i vikt. Hon ammar annars.

Vi var hos barnläkaren om detta för första gången för nån dag sen och vi kom fram till att hon kan ha krånglat för att vi inte haft några fasta rutiner ang maten. Så vi har börjat med det nu. Och visst äter hon kanske nån sked här o där men väldigt lite och hon hatar när jag matar henne.

Jag skulle vilja ha tips på mat som jag kan laga till henne och ge henne? Hyffsat enkel mat som går snabbt att göra?!

Kan dom även äta samma maträtt tex 2 dagar i rad?

• Svar på tråden 1 åring. Behöver tips på mat . Vägrar äta
  • Malima

Eftersom hon är över året kan hon ju äta samma mat som ni. Ge det som hon kan plocka med själv om hon inte tycker om att matas.
    Visst kan hon äta samma mat två dagar i rad!

• anonymtjej1

Ja det vet jag, men vill ha tips på enkla maträtter ändå så även jag och mannen kan äta :) tex lunch och sånt.

• Lillaloppa

Mellanmålsplättar som sonen älskar:

1/2 banan, 1 äggula, 1msk grädde, kanel.

Mosa ihop och klicka ut i stekpannan. Går bra att dela små bitar när de svalnat, så att barnet kan äta själv. Går även att byta ut banan mot ex rivet äpple eller päron.

Vår son var och är också kräsen och svår med maten, blir dock bättre och bättre. Gör ofta storkok av det han gillar ex köttfärssås el lasagne och fryser in i småbrukar som är lätta att ta fram. Ibland blir det samma mat 2 dagar i rad, inga problem!

Svar på tråden 1 åring. Behöver tips på mat . Vägrar äta