• Amarians

Solidariska

Hej!

Jag och min exmake fick en skuld tillsammans för 12 år sedan och min exmake har betalat hela genom utmätning.

Jag betalade en liten del när möjligheten fanns.

Min exmake vill att jag betalar 15000kr till honom i ett svep vilket är omöjligt.

Han kommer istället kontakta kronofogden för att få den del som jag skulle ha betalat till kronofogden, kan han göra så?

Jag vill göra rätt för mig men han går inte med på en avbetalning varje månad.

Synden hinner ikapp!
  • Svar på tråden Solidariska
  • Amarians
    Amarians skrev 2015-05-24 19:59:45 följande:

Hej!

Jag och min exmake fick en skuld tillsammans för 12 år sedan och min exmake har betalat hela genom utmätning.

Jag betalade en liten del när möjligheten fanns.

Min exmake vill att jag betalar 15000kr till honom i ett svep vilket är omöjligt.

Han kommer istället kontakta kronofogden för att få den del som jag skulle ha betalat till kronofogden, kan han göra så?

Jag vill göra rätt för mig men han går inte med på en avbetalning varje månad.

Synden hinner ikapp!
    Nån?
  • Ego Lovers

Vem stod på skulden?

Om han stod helt och hållet på skulden själv så kan han inte kräva pengarna från dig. Har ni en betalningsplan er sinsemellan kan han inte bara begära tillbaka allt

• Emjah

Först och främst måste man titta på vem som innehar skulden. Är det ett lån ni gemensamt har tagit hos exempelvis bank så har han en regressfordran gentemot dig om han har betalt hela skulden själv. Då kan han söka betalningsförläggande om att du ska betla halva skulden av det han redan har betalat + eventuell ränta.

Idag kan man skicka in till betalningsförläggande och ansöka om att få en fodran faställd gällande vad som helst oavsett om det finns en skuld eller inte.

Det är upp till den som får ett krav mot sig att motbevisa att sådant inte är fallet.

• XEmmabus

Ja, han har rätt till att halva fordran betalas utav dig = regressfordran. Ni får räkna på hur stor kostnaden varit totalt med alla räntor och amorteringar, hur mycket var och en betalat och därefter räkna fram din skuld till honom.

Tex. Ett lån på 100 000 kr totalt med lånebelopp och räntor, avgifter mm. Du har betalat 20 000 kr och din exmake 80 000 kr. Då har han betalat 60 000 kr mer än du och har rätt till en regressfordran om 30 000 kr , vilket är hälften av det som han betalat mer än du.

Fördelen för honom att gå via Kronofogden är att han kan få fordran fastställd i ett utslag. Det är ett bevis på att fordran finns. Men även om fordran sedan går vidare för utmätning är det inte säkert att han kan få sina pengar. Det beror på ditt betalningsutrymme. Du har alltid rätt till ett förbehållsbelopp för att betala hyra, mat osv.

Eftersom de dragit det mesta av fordran från din exman tyder det på att du kanske inte har så stort betalningsutrymme och att han faktiskt skulle kunna få mer per månad om ni gjorde upp privat och skrev ett skuldebrev därom. Om du går in på kronofogden.se på nedan länk

kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html

kan du se hur mycket ditt förbehållsbelopp skulle vara.

En sista fundering. Vad gjorde ni med pengarna? Jag menar är det något som är förbrukat eller finns något kvar av det ni köpte för pengarna? Finns det något värde kvar av det ni köpte? I så fall kanske ni även behöver ta hänsyn till vem som idag har det i sin besittning. Jag tänker på möbler, bil osv.

Svar på tråden Solidariska