• micromat

Begära journal från skolkurator

Hej hej!

Jag vill bara veta om man som vårdnadshavare kan begära ut journalanteckningar från skolkurator?

• Svar på tråden Begära journal från skolkurator
  • Akua

Det är överlag svårt att begära ut journal från någon annan än sig själv. Men det kan gå. Du får höra dig för.

• Amber1975

Från umo.se

All personal som jobbar med hälso- eller sjukvård är skyldiga att följa sekretesslagen och har tystnadsplikt. Det innebär att man inte får lämna ut några uppgifter om personen som söker hjälp. Man får inte berätta om att man har träffat personen eller vad personen har sagt till någon, förutom de personer som är inblandade i behandlingen. Om man bryter tystnadsplikten är det ett lagbrott som man kan bli dömd för.

Om man är under 18 år och har så allvarliga problem att man riskerar sitt liv eller sin hälsa så ska vårdnadshavaren i de flesta fall få veta det. Då måste personalen på skolan eller på ungdomsmottagningen bryta tystnadsplikten och kontakta föräldrarna för ungdomens skull. Om man inte riskerar sitt liv eller sin hälsa så kontaktas inte föräldrarna.

• Melinoe

Vad jag har förstått det som har inte skolkuratorer dokumentationsplikt och för inte journaler. Kan ha fel, snabbkollade bara på elevhälsan.se

• micromat
    Akua skrev 2015-05-24 16:23:11 följande:

Det är överlag svårt att begära ut journal från någon annan än sig själv. Men det kan gå. Du får höra dig för.

För sina barn kan man begära ut, men vet inte om man kan hos skolkurator.
    Melinoe skrev 2015-05-24 16:25:45 följande:

Vad jag har förstått det som har inte skolkuratorer dokumentationsplikt och för inte journaler. Kan ha fel, snabbkollade bara på elevhälsan.se

Aha, trodde att "alla" hade dokumentationsplikt. Om så bara för att skriva 2 ord.

Jag är inte ute efter att veta vad dom pratat om utan mer bara hur kontakt varit mellan barnet och kuratorn och mellan kuratorn och föräldrar.
  • Akua
    micromat skrev 2015-05-24 16:34:14 följande:

För sina barn kan man begära ut, men vet inte om man kan hos skolkurator.Aha, trodde att "alla" hade dokumentationsplikt. Om så bara för att skriva 2 ord.

Jag är inte ute efter att veta vad dom pratat om utan mer bara hur kontakt varit mellan barnet och kuratorn och mellan kuratorn och föräldrar.

Än om du KAN så kan det vara krångligt just eftersom det inte handlar om provsvar från blodprov utan om mer känsligare saker. Eventuellt så kanske du inte kan få ut det, om kuratorn anser att det inte är bra om du läser det de har pratat om.
  • micromat
    Akua skrev 2015-05-25 00:22:06 följande:

Än om du KAN så kan det vara krångligt just eftersom det inte handlar om provsvar från blodprov utan om mer känsligare saker. Eventuellt så kanske du inte kan få ut det, om kuratorn anser att det inte är bra om du läser det de har pratat om.

Fast jag behöver inte veta vad dom pratat om.
Svar på tråden Begära journal från skolkurator