• dramaqueen

Belåna bostad för resa

Hej! Som rubriken lyder: Är det möjligt att belåna bostad 50-100 000:- för att använda pengarna till till en längre resa?
    Inser att det kommer ta låååång tid att spara ihop dessa pengar och försöker hitta en genväg. Spara och låna 50/50. 
    Tanken var väl först att sälja lägenheten, men bostadsbristen numera gör att detta inte känns som ett smart drag. 
    Mitt bostadslån ligger på 460 000, men lägenheten är värderad till ca 1 miljon. 

• Svar på tråden Belåna bostad för resa
  • Almina

Det är ingen omöjlighet, men det är ju upp till din bank. Så hör med dem! Det beror ju på om de anser att du med din inkomst kan betala det ökade lånet. Och så beror det ju på om de anser att värderingen är korrekt.

• Stokke

Har du ett övervärde i bostaden och en god kalkyl så kan du säga till banken att du har för avsikt att renovera alt investera i en båt.

Ni kan välja att amortera så är långt snart återbetalat.

Trevlig resa!

• dramaqueen

Tack för svaren! Har fått tipset tidigare att säga att jag vill låna till renovering. Tror ni det är någon som kan kolla upp det? 
    Jag hatar verkligen att ljuga!

• Stokke
    dramaqueen skrev 2015-05-23 16:23:26 följande:

Tack för svaren! Har fått tipset tidigare att säga att jag vill låna till renovering. Tror ni det är någon som kan kolla upp det? 
    Jag hatar verkligen att ljuga!

Nej, banken kan inte kolla upp det.

Dock kommer banken för sin egen skull notera i systemet att du lånade för att renovera. Detta för att följa dig som kund. Om du kommer tillbaka 2 år senare så kan en annan handläggare se ditt senaste ärende.
Svar på tråden Belåna bostad för resa