• Lugnet

Hur lära barn att våga säga ifrån?

Hej!

Jag undrar om någon har något tips på hur man kan göra för att lära sitt barn att säga ifrån till sina kompisar? Jag har en dotter som är 8 år och som har svårt att säga vad hon tycker samt säga ifrån om en kompis ex har lätt för att bli arg. Vad kan jag göra för att stärka henne och våga säga att det inte är okej.

• Svar på tråden Hur lära barn att våga säga ifrån?
  • Drottningen70

Lära dem att deras vilja räknas, att deras åsikter tas med i beslutsfattande.

• MayaAndTheQueen

Minns min egen skolgång. Klassrummet, liksom samhället i stort, står med roller som samtliga måste fyllas.

Därför kan inte alla vara ledare. Några måste följa, så är det.

Det spelar ingen roll hur mycket du stärker henne. Är hon inte en stark person så kommer hon aldrig kunna hävda sig mot den "bossigaste" tjejen iaf.

• Drottningen70
    MayaAndTheQueen skrev 2015-05-22 15:27:38 följande:

Minns min egen skolgång. Klassrummet, liksom samhället i stort, står med roller som samtliga måste fyllas.

Därför kan inte alla vara ledare. Några måste följa, så är det.

Det spelar ingen roll hur mycket du stärker henne. Är hon inte en stark person så kommer hon aldrig kunna hävda sig mot den "bossigaste" tjejen iaf.

Fast grundn lägger man i hemmet. Att man inte utövar föräldrarskap med devisen " jag bestämmer för att jag säger så"
  • MajaAndTheQueen

Loggas ur hela jävla tiden från detta 1400-tals forum. Loggar in med nytt "gästkonto".

*Andas - in, ut, in, ut, in, ut*

Sååååå!

Det jag menade var att alla människor föds med en egen personlighet. Sedan kan man givetvis påverka den, men bara till viss del. Det allra mesta är medfött. - Viss är "leaders" medan andra är "followers". Det är inget man kan påverka. Det är bara så det är och alltid har varit. Man brukar säga att ungefär 1% föds till "leaders", i snitt då och över en överskådlig tid bak till människans begynnelse. Detta "fenomen" gäller ju inte enbart för människan, utan existerar hos alla djursläkten. Dock mer primitivt hos övriga djur, än hos den moderna människan.

Hos människan märker man ju redan i sandlådan vem som tar vems spade, vem som kastar sand på vem och vem som hävdar sig genon trampar sönder vems sandslott och därefter hånle.

• Batmamba

Jag håller med båda debattörerna. Vi är olika som personer. Om man har ett barn som är en sk follower kan man behöva jobba lite extra med att säga ifrån. Med mitt barn tänker jag som Drottningen. Vi visar hemma att det lönar sig att säga ifrån genom att (så gott vi kan) ta hennes åsikter på allvar.

Svar på tråden Hur lära barn att våga säga ifrån?