• BlommanFörDagen

Ångrat avtal före påskrift av skuldebrev på bolån, vad gäller?

Hej!
    Har fått hem papper på skuldebrev/pantbrev för påskrift då vi var överens med vår bankman att flytta en del av lånen.

Vi har nu ångrat oss och vill ha kvar det som vi har idag.

Vår kontakt på banken är tillbaka först på måndag, så jag kan inte ringa nu.

Min fråga är:
    Har vi rätt att ångra oss nu innan vi skrivit på och skickat tillbaka skuldebrevet?
    Som jag förstått det så kommer inget hända ändå med lånen förrän vi godkänt och skrivit under?

Jag kan förstå om vår bank kontakt blir irriterad för det är ju ändå lagt ner en del jobb på att skriva dessa papper och skicka till oss.

Fast ändå, det är viktigt för oss att det känns rätt och vi är kunder och banken en säljare. 

• Svar på tråden Ångrat avtal före påskrift av skuldebrev på bolån, vad gäller?
  • ardath bey

Jag är osäker men ni kanske redan ingått avtalet muntligt med banken. Då har ni ingen laglig ångerrätt vad jag förstår.
    "Lagen säger att alla de låneavtal man ingår, bortsett från bolån, ska omfattas av ångerrätten. Det innebär att man inom en tid av 14 kalenderdagar, efter att man ingått avtalet, har rätt att häva lånet som man har tagit, oavsett grund till detta, och därmed så ska endast upplupen ränta utgå för de antal dagar som man har haft pengar i sin besittning, alltså fram till och med den dag då låneföretaget får tillbaka sina pengar. Alla andra avgifter som exempelvis uppläggningsavgift ska återbetalas/dras av från det belopp som återbetalas."

Det kan betyda att ni måste betala nån ränteersättning om det är ett bundet bolån.

Men jag kan ha helt fel.

• BlommanFörDagen

Hej!
    Detta gäller rörliga lån som redan är befintliga.

Vi tar alltså inga nya lån utan bara flyttar de befintliga med rörlig ränta till en annan bank inom samma bolag.
    Det är från Swedbank till Sparbank och de har samarbete.

Har man rätt att ångra då?

• BlommanFörDagen

Jag googlade runt lite och hittade detta:
    Då borde jag kunna ångra mig eller för jag har ju inte skrivit under skuldebrevet än och skickat tillbaka till banken.

Kan jag ångra mig om jag skickat in en ansökan till en ny bank?

Ja, det kan du. Ditt lån flyttas bara om du skriver på ett så kallat skuldebrev som banken skickar hem till dig. Låter du bli att skriva på detta så ska ditt lån inte flyttas.

• Stokke

Självklart kan ni ångra er.

Så länge handlingarna inte är underskrivna och skickade till banken.

Men skicka ett mail eller ring handläggaren på måndag och meddela ert beslut.

Svar på tråden Ångrat avtal före påskrift av skuldebrev på bolån, vad gäller?