• Anonym (Hjälp)

Extremt känslig 1-åring, vänta med umgänge?

Pappan har inte viljat vara delaktig förrän när barnet var 9 månader. Han har inte ens hört av sig till mig och helt plötsligt damp en stämning ner i postlådan. Muntlig förhandling hölls och han fick övervakat umgänge en gång i veckan 30 min per gång. (Barnet hann fylla 1 år innan). Då han varit våldsam och hotfull ansåg ordföranden att det räckte med så lite till att börja med. Nu har det varit umgänge vid totalt 5 tillfällen och varje umgängestillfälle har blivit katastrofala. Barnet är högkänsligt (har även intyg från bvc) och hatar att åka hem till folk, hatar att träffa andra människor, är extremt känslig för förändringar (sover oroligt eller inget alls och gråter) och är i stort behov av närhet, trygghet och rutiner. Så fort jag ändrar på nåt blir barnet otroligt trött, ledset och oroligt samt sover dåligt. Vi gör saker varje dag och jag har märkt vilka saker som går bra att göra (tex åka till affären går bra, men att åka in till stan och titta på kläder är uteslutet, då får jag ingen av oss någon sömn den natten). Tillbaka till umgänget, varje gång ett umgängestillfälle varit har umgängesstödet varit tvunget att komma ut med barnet till mig (då jag varje gång väntat utanför ifall jag skulle behövas) då barnet gråtit så mycket att hen inte kunnat andas. Barnet blir hysteriskt direkt och de har försökt ta till knep (trygga leksaker, snutte, sånger barnet gillar, smoothie, annat att äta) men ingenting funkar. Barnet blir extremt ledset och det gör otroligt ont i hjärtat. Vi har fått avbryta umgänget varje gång. Pappan vill ej ha med mig under umgängena därför är det inget alternativ. Han vill heller inte vistas någon annanstans och vägrar att diskutera, det är BARA det här upplägget som funkar för honom, vi har även dom på det. Varje vecka får jag åka hem med en så ledsen liten krabat som inte vill äta, inte sova, bara gnälla och gråta. Det går successivt över och till slut somnar hen vid bröstet för att sedan vakna, gråta, somna, vakna och gråta, somna osv. Jag känner inte att det håller och jag vill avvakta ett litet tag innan vi fortsätter för barnet mår inte bra av det här upplägget. Barnet är i en extremt känslig fas (hen brukar inte vara såhär extremt känslig) och jag vill låta den gå över innan vi försöker igen. Jag är rädd att hen ska förknippa det här med något negativt och otäckt. Hen är ju bara 1 år... och jag vill inte att hen ska må dåligt, som hen gör nu. Jag har pratat med min advokat som hört av sig till tingsrätten och vi har uppmanats att fortsätta med umgänget tills nästa gång vi ses och så ska vi prata om det då. Det är 5 umgängen till. Jag känner att det är ohållbart. Jag har gett detta upplägg en chans och det funkar helt enkelt inte. Det är ohållbart och jag vill inte se mitt barn må så dåligt en gång till! Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Extremt känslig 1-åring, vänta med umgänge?
  • Anonym (ojoj)

Fy för dig!

Det är DU som knyter ditt barn på detta sätt till dig, så att det stackars barnet blir livrädd för nya människor.....

Nej, det är dags att börja förlänga navelsträngen..... och du ska hålla din ilska gentemot pappan inom dig och aldrig visa den för barnet.

Visa att du är en vuxen mamma.

• Rumpelstiltskins
    Anonym (ojoj) skrev 2015-05-21 18:11:10 följande:

Fy för dig!

Det är DU som knyter ditt barn på detta sätt till dig, så att det stackars barnet blir livrädd för nya människor.....

Nej, det är dags att börja förlänga navelsträngen..... och du ska hålla din ilska gentemot pappan inom dig och aldrig visa den för barnet.

Visa att du är en vuxen mamma.

Du skojar va? Pappan har frivilligt hållit sig borta i nio månader, hur kan det vara mammans fel?
  • Anonym (ojoj)
    Rumpelstiltskins skrev 2015-05-21 18:35:57 följande:
    Du skojar va? Pappan har frivilligt hållit sig borta i nio månader, hur kan det vara mammans fel?
    Det är mammans fel, det som händer NU,

Det som är gammalt är just gammalt... alla förtjänar en ny chans.
  • Litet My
    Anonym (ojoj) skrev 2015-05-21 18:38:58 följande:
    Det är mammans fel, det som händer NU,

Det som är gammalt är just gammalt... alla förtjänar en ny chans.
    Hur kan det vara TS fel när hon inte ens är där?
  • Anonym (?)

Håller med om att det beror mkt på dig som mamma hur umgänget funkar. Vill du få det att funka så går det till slut. Det är inte normalt att det inte går att åka o handla med en 1-åring, det är du som isolerar er. Många mammor vill att deras barns universum ska kretsa kring dom men hur ska det gå när den lille ska börja på dagis? Om du blir sj och behöver hjälp?

• Anonym (Frieda)
    Anonym (?) skrev 2015-05-21 19:24:03 följande:

Håller med om att det beror mkt på dig som mamma hur umgänget funkar. Vill du få det att funka så går det till slut. Det är inte normalt att det inte går att åka o handla med en 1-åring, det är du som isolerar er. Många mammor vill att deras barns universum ska kretsa kring dom men hur ska det gå när den lille ska börja på dagis? Om du blir sj och behöver hjälp?

Nu har ju TS tom intyg på att hennes barn är högkänsligt och i behov av struktur. Alla barn är liksom inte stöpta i samma form
  • Anonym (ojoj)
    Litet My skrev 2015-05-21 19:01:23 följande:
    Hur kan det vara TS fel när hon inte ens är där?
    Förstår du inte det så har du inte mycket kunskap om psykologi och hur barn mår av när deras föräldrar har ångest, känner ilska etc, etc. Även när inte föräldren är i närheten just då.
  • Anonym (Pa)
    Anonym (Frieda) skrev 2015-05-21 19:34:38 följande:
    Nu har ju TS tom intyg på att hennes barn är högkänsligt och i behov av struktur. Alla barn är liksom inte stöpta i samma form
    Mmmm.. jag kan också fixa "intyg" om hur extremt känsligt mitt barn är. Det skulle slå högre om det fanns en seriös utredning och inte var Ts ord som BVC bara accepterar..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Pa) skrev 2015-05-21 20:24:13 följande:

Mmmm.. jag kan också fixa "intyg" om hur extremt känsligt mitt barn är. Det skulle slå högre om det fanns en seriös utredning och inte var Ts ord som BVC bara accepterar..

Nu har ju iofs barnet blivit utrett och en terapeut för mindre barn har varit med under dessa situationer och därigenom har vi fått ett intyg som jag kan bära med mig. Till en början gjordes det tester och det var frågan om barnet hade ont någonstans eller hade någon annan diagnos, men hen mår bra och det är inget fel på hen. Jag gör det läkaren har rekommenderat mig, att "töja på gränserna lite i taget" alltså att göra det barnet är tryggt med och sen göra nya saker utifrån barnets villkor och gränser. Just för att hen är så pass känslig för saker och ting. Om hen inte vill något så visar hen det klart och tydligt och då får jag som mamma backa lite. Jag märker som sagt vad som är ok och inte. Jag gör olika saker och därigenom gör jag ytterligare nya saker och jag tar det i barnets takt, så som jag blivit rekommenderad att göra av både psykolog och läkare. Jag går även på extra kontroller så jag kan få fler intyg från både den ena och den andra. Att jag blir beskylld som mamma bara för jag inte sätter mitt barn i situationer hen mår dåligt av gör mig inte till en dålig förälder. Barnet tar saker i sin takt vilket är viktigt för att hen inte ska ta skada på något vis, då kan det bli ännu värre och då kan hennes framsteg "gå bakåt" istället.
  • Anonym (Hjälp)

Jag är en social person som vill vara ute mestadels men med tanke på hur mitt barn reagerar och har reagerat sen ca 2 månaders ålder så har jag fått backa och inte göra så mycket saker. Att jag hållt mitt barn isolerat är ren skitsnack och jag är så trött på människor som beter sig som de bara vet att "du har gjort det, det är ditt fel för du har gjort så, och så och så" när ingen egentligen vet ett skit. Det här är otroligt jobbigt för både mig och mitt barn och om något så känner jag mig isolerad för jag inte kan göra någonting, men jag gör allt för mitt barn och jag jobbar 24 timmar om dygnet för att hen ska bli mer självsäker och ta för sig mer. Hen får såna starka utbrott att jag är rädd för att åka till lekparken då jag är så rädd för att hen ska svimma av utbrottet.. Det har hänt förut. Det är INTE mitt fel! Jag har ALLTID varit social och gjort olika saker varje dag, jag började gå på grupper och öppna förskolan 3 veckor efter hen fötts! Ingen ska anklaga mig för någonting då jag alltid gjort det som är bäst för barnet. Jag har INGET emot att hen ska träffa sin pappa. Han har varit förjävlig mot mig men han skulle inte skada barnet. Men han vägrar vistas i vårt hem, eller i närheten av mig och därför tycker jag inte han ser till barnets bästa då hen är så extremt känslig för förändringar. Han skiter fullständigt i att barnet blir ledset, umgängesstödet säger att han är väldigt "på" och att hon försöker säga åt honom att vara mer försiktig men han bara tar barnet och sätter hen i knät och pratar högt, studsar och håller på.. han är ganska "burdus". Han sa på mötet i TR att han skulle vara försiktig och ta det lugnt just pga barnets behov men han gör hela motsatsen. Om han skulle umgås med oss skulle det gå mycket bättre... tror jag iallafall.

Svar på tråden Extremt känslig 1-åring, vänta med umgänge?