DHEA- Progesteron kräm - Mot alla odds!
Hej,
Jag vill bara dela med mig av min historia till er som försöker bli gravida med IVF eller naturligt men har svårigheter.
Jag träffade min man när jag var 40 och blev snabbt gravid. Fick först ett missfall men blev gravid samma vecka som detta skedde (har aldrig tidigare varit eller försökt att bli gravid). Hösten 2012 födde jag vår son. Vi hade ingen stress att försöka med nummer 2 då jag blev gravid så lätt första gången. Jag ville gå ner vikten och vi planerade att gifta oss följande sommar. Efter bröllopet började vi försöka vilket snart visade sig att inte vara så lätt som jag trott trots ägglossningstester varje månad.
Efter ett år började jag få lätt panik och fick en IVF klinik rekommenderad av en väninna. Jag kontakta dem men de skulle precis gå på semester dock fick vi en tid så snart de öppnade igen.
Redan på första konsultationen påbörjades en utredning och det visade sig att mitt AMH värde var oerhört lågt, under 1. Detta berodde mest troligt på min ålder men jag blev erbjuden ett försök med IVF då jag 3 år tidigare lätt blivit naturligt gravid.
Påbörjade det korta protokollet i början av september förra året men fick avsluta snabbt då jag bara hade en äggblåsa. Min läkare var förstående över min besvikelse och jag blev lovad ett försök till. Detta gjordes i november och vi fick ut 3 ägg varav ett befruktades men delades inte. Igen en besvikelse och på efterkonsultationen så sa läkaren att hon ändå trodde det kunde gå för ägget befruktades faktiskt. Det närmade sig jul så hon bad mig gå hem och fundera och diskutera detta över julen med min man och återkomma på det nya året.
Under helgerna fick vi ett dödsfall i familjen vilket gjorde att detta inte blev en prioritering men i februari säger min man till mig: Du fyller 44 om 2 månader, ska vi göra ett sista försök? Jag ringer läkaren och hon frågar mig vilken dag i cykeln jag var på?, dag 19 säger jag och hon frågar om vi ska börja direkt? Kan du åka till ett apotek nu?
Jag säger jag, sagt och gjort påbörjas det långa protokollet och vi får ut 2 ägg varav ett befruktas och delas. Efter insättning tänker jag lättad att nu bara måste det gå. Vi är ju kompatibla och fick en son naturligt när jag var 41.
Där påbörjas det längsta 2 veckorna när man bara går och väntar .... På min testdag testar jag negativt och senare samma dag får jag mens. Dagen efter kom det ut som inte blev något ...
Jag var bestört såklart men den andra sidan i mig tänkte. Detta SKA gå. Jag kände i hela min kropp att detta skulle kunna fungera. Så de närmaste dagarna fullkomligt "dammsuger" jag nätet på information om IVF kliniker utomlands mm mm. Jag läser en tråd här om DHEA och progesteron som lett till graviditet. Jag beställer DHEA på dhea.com och dessa kommer inom 1 vecka. En väninna hade några månader tidigare berättat om detta utan att jag sökt mer info tyvärr. Konsulterade även en välkänd hälsoexpert i Sverige som jag har turen att känna och hon rekommenderade Progesteron kräm dock var hon inte positiv till DHEA, jag beställer krämen på femalebalanceshop.com (finns på mialundin.com också). Jag träffar min läkare på IVF kliniken och frågar om DHEA och hon säger att hon känner till det men får ej skriva ut då detta inte är fullt godkänt i Sverige ännu (tror att man på en klinik i Falun använder detta i viss mån). Hon har dock varit på seminarium ang DHEA och visste att den används framgångsrikt i andra länder främst USA där man kan köpa DHEA utan recept. Jag förklarade att jag inte kan vänta på att detta godkänts för den tiden har jag inte och vill inte läsa om 5 år att detta är vad man använder och då är det för sent. Hon förstod och sa att om jag ville köpa dem i USA så kunde jag komma tillbaka om några månader och testa mina mina värden igen. Jag tackade för det och gick hem och läste ännu mer.
Hittade denna klinik som mycket positivt använder preparatet i samband med IVF i New York www.centerforhumanreprod.com
Läser deras 93 sidiga långa rapport om just IVF och DHEA och blir ännu mer övertygad. Tänker att jag åker dit då jag är i New York ofta med mitt arbete.
Får en klinik i Danmark rekommenderad och kontaktar dem först, Copenhagen Fertility Center som tar patienter upp till 46 år. Får en tid följande vecka och efter att deras läkare har läst mina journaler bedöms mina chanser små men att vi skulle göra ett försök nu redan i maj.
Men .... ingen mens kommer. Jag tror först att det har med krämen att göra men mycket riktigt jag är GRAVID. Jag vet inte riktigt hur och det spelar egentligen mindre roll men jag gissar att det är en kombination av alla hormoner efter IVF:en, tabletterna och Progesteron krämen. Tror även att jag kanske slappnade av mer och för första gången på 2 år missat köpa ägglossningstester. Kontentan är dock att jag inom en månad blir gravid naturligt trots mina odds.
Så till alla er därute, ge inte upp. Det kan/ska gå. Kände bara att jag ville dela med mig av vad som hänt. Det är väldigt tidigt och jag är bara i vecka 7 men oavsett vad alla sa så gick det för jag hade bestämt mig.
Givetvis får du gärna kontakta mig om du är i en liknande situation och undrar något. Jag är ingen expert men jag är envis
Kram från mig.